SylabUZ

Generate PDF for this page

Projektowanie programów adaptacyjnych - course description

General information
Course name Projektowanie programów adaptacyjnych
Course ID 05.2-WP-PPiWM-PPA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Nabywanie wiedzy i umiejętności projektowania działań ułatwiających dzieciom adaptację w przedszkolu. Rozumienie potrzeby opracowania programu adaptacyjnego w placówce przedszkolnej.

Prerequisites

Wiedza o rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, wiedza o potrzebach dzieci . Ukończony kurs dydaktyki.

Scope

Pojęcie adaptacji w różnych dziedzinach nauki. Cele programów adaptacyjnych, metody pracy w procesie adaptacji. Poziomy adaptacji dzieci do przedszkola. Problematyka przygotowania nauczycieli i placówki do przyjęcia dzieci 3-letnich. Trudności dzieci, nauczycieli i rodziców w procesie adaptacji dziecka. Konstrukcja programu adaptacyjnego. Współpraca z rodzicami w procesie adaptacji dzieci. Ewaluacja programu adaptacyjnego. Projektowanie programów adaptacyjnych.

Teaching methods

Dyskusja, metoda rozwiązywania problemów, projekty grupowe, praca z literaturą.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie oceniony referat oraz własny projekt programu adaptacyjnego także pozytywnie oceniony.

Recommended reading

1. Gruszczyk-Kolczyńska E, Kłopoty adaptacyjne dzieci do przedszkola i jak można im zaradzić, RABE - Edukacja w przedszkolu, Grudzień 1998.
2. Lubowiecka J, Trudności dziecka w przystosowaniu do przedszkola, Wychowanie przedszkolne, 6/2001.
3. Kąkol M, Z badań nad warunkami adaptacji dzieci trzyletnich do przedszkola, Wychowanie w przedszkolu, 2/1998.
4. Lubowiecka J, Trzylatek w przedszkolu. Współpraca rodziców i nauczycieli, Wychowanie w przedszkolu, 10/1993.
5. Polańczyk A, Jak pomóc dziecku przekroczyć próg przedszkola? RABE – Management w przedszkolu, wrzesień 2000.

6.Klim-Klimaszewska, Anna : Trzylatek w przedszkolu : gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej / Anna Klim-Klimaszewska. –Warszawa : Instytut Wydawniczy Erica, 2010.

7.Brzezińska, Anna Izabela : Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego / Anna Izabela Brzezińska, Magdalena Czub, Natalia Ożadowicz// „Edukacja”. –2012, nr 4,

Further reading

1. Szurowska B, Pokonać lęki trzylatków, Wychowanie w przedszkolu, 7/2004 .

2. Korczewska, Elżbieta: Harmonogram ukierunkowanych na rodziców działań nauczycieli w procesie adaptacji dziecka do przedszkola -propozycja / Elżbieta Korczewska// „Doradca Nauczyciela Przedszkola”. –2012, nr 8

 

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 20:39)