SylabUZ

Generate PDF for this page

Edukacja integracyjna i włączająca - course description

General information
Course name Edukacja integracyjna i włączająca
Course ID 05.6-WP-PPiWM-EIiW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie przez studentów założeń edukacji włączającej, teoretycznych i prawnych podstaw, a także zasad organizacji. Uwrażliwienie studentów na współodpowiedzialność nauczycieli, pedagogów specjalnych oraz rodziców w procesie edukacji włączającej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kształtowanie u studentów postawy akceptacji wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  

Prerequisites

Wiedza na temat możliwości i ograniczeń edukacyjnych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Scope

Wykład

1) Społeczna integracja, normalizacja, społeczna inkluzja jako teoretyczne zaplecze pedagogiki integracyjnej i włączającej oraz edukacji integracyjnej i włączającej. 2) Zasady  organizacji edukacji włączającej wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3)  Edukacja włączająca  w świetle międzynarodowych dokumentów oraz polskiego prawa oświatowego. 4) Specjalne potrzeby dzieci - możliwości ich diagnozowania oraz zaspokajania w warunkach edukacji włączającej. 5) Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnością w Polsce. 6) Współpraca nauczycieli  z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 7) Planowanie edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: współodpowiedzialność nauczycieli, pedagogów specjalnych oraz rodziców.

Teaching methods

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Kolokwium  z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów. Ocenę końcową stanowi ocena z kolokwium z treści wykładów. 

Recommended reading

  1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  2. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  3. Krause A., Żyta A., Nosarzewska S., Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Toruń 2010.
  4. Segregacja. Integracja. Inkluzja, red. B. Grochmal-Bach, A. Czyż, A. Skoczek, Kraków 2013.
  5. Skotnicka B., Przygotowanie szkoły wiejskiej do edukacji inkluzyjnej – na przykładzie szkół powiatu bydgoskiego, Bydgoszcz 2019.  
  6. Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom 2009.

Further reading

  1. Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Kraków 2013.
  2. Chodkowska M., Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa 2004. 
  3. Lechta V., Základy inkluzivní pedagogiky, Praha, 2010.
  4. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.
  5. Szumski G., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Warszawa 2010.
  6. Zamkowska A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Radom 2004.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 04-05-2021 07:09)