SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjoterapia |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PPiWM-ST |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii, jej metod i technik, podstawowych ról grupowych, dynamiki grupy. Rola diagnozy w socjoterapii i planowania procesu socjoterapeutycznego. Zapoznanie studentów z ćwiczeniami socjoterapeutycznymi wykorzystywanymi w grupie wychowawczej. Umiejętność planowania projektu socjoterapeutycznego wobec dzieci z zaburzeniami zachowania.
Podstawy pedagogiki i psychologii (w tym psychologii rozwojowej).
Poznanie podstawowych pojęć związanych z socjoterapią. Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka. Metody wykorzystywane w socjoterapii. Definicje grupy, korzenie zachowań społecznych, definicje grupy, spójność, współuczestnictwo, zaangażowanie, przywództwo. Rola diagnozy w socjoterapii i korekcja zachowań u dzieci z trudnościami w rozwoju. Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych - planowanie procesu socjoterapeutycznego . Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne - współpraca z rodzicami dzieci ujawniającymi zaburzenia zachowania, planowanie pracy socjoterapeutycznej. Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu.
Praca w grupach, dyskusja, symulacje, gry decyzyjne, metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Zaliczenie z konwersatorium na ocenę: aktywność na zajęciach; sprawdzenie wiedzy dotyczącej: definicji grupy, ról grupowych, przywództwa; ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy; planowanie diagnozy socjoterapeutycznej i ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.
Deptuła M., red., Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.
Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
Ganczarska M. Socjoterapia wychowanków pogotowia opiekuńczego, Opole 2008.
Paszkiewicz A. Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
Karasowska A., Jak pracować z dziećmi z zaburzeniami zachowania? www.ore
Kędzierzawska J., ABC socjoterapii, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, 3
Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.
Floryszczak M., Metody pracy z grupą stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2004, 3-4.
Matyja A., Metody i techniki stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2005, 3-4.
Trzcińska-Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2004.
Oyster C., Grupy, Poznań 2002.
Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 11-04-2021 20:45)