SylabUZ

Generate PDF for this page

Organizacja i kierowanie placówkami edukacyjnymi - course description

General information
Course name Organizacja i kierowanie placówkami edukacyjnymi
Course ID 05.9-WP-PPiWM-OiKPE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu organizacji i zarządzania oraz specyfiką kierowania placówkami oświatowymi. Poznanie uwarunkowań efektywnego zarządzania, analizy czynników wewnątrz instytucji edukacyjnych, jak otoczeniu na poziomach: mikro (lokalnym) mezo (regionalnym) i makro (krajowym), rozumienie procesu zmiany w edukacji, poznanie procedur kierowania szkołą na tle systemu edukacyjnego w Polsce z uwzględnieniem zadań nadzoru pedagogicznego. 

Prerequisites

Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii.

Scope

Istota organizowania i zarządzania. Szkoła i jej organizacja, podstawy prawne  funkcjonowania placówek edukacyjnych. Koncepcje i metody zarządzania organizacją. Przywództwo i zarządzanie w rozwoju szkoły. W stronę przywództwa edukacyjnego. Elementy procesu zmiany w szkole. Specyfika kierowania zmianą w szkole. Rola nadzoru pedagogicznego i organizacyjnego nad szkołami i placówkami oświatowymi. Rozwój organizacyjny szkoły i przedszkola. Współczesne tendencje w organizacji i kierowaniu placówkami edukacyjnymi.

Teaching methods

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest obecność, aktywny udział w zajęciach i przygotowanie projektu.

Recommended reading

  1. Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania, Wyd. CODN, Warszawa 2005.Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2004.
  2. Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, PWN,Warszawa 2006.
  3. Melosik Z., Systemy kształcenia i doskonalenia kadry kierowniczej w krajach Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014
  4. Nowosad, Perspektywy Rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły. Warszawa IBE 2003.
  5. Nowosad, Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls, Kraków 2019.
  6. Rosalska M., Dyrektor szkoły – administrator, menedżer, przywódca. Między szkolną codziennością a polityką oświatową, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016
  7. Pieluchowski J., Organizacja, kierowanie i nadzór pedagogiczny w szkole, Wyd. empi2, Poznań 2007.
  8. Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWN, Warszawa 2006.
  9. Zarządzanie oświatą, red. M. Herbst, Wydawnictwo ICM, Warszawa 2012.
  10. Zarządzanie oświatą: elementy organizacji, rozwoju i modernizacji systemu, red. E. Trafiałek, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce 2012.

Further reading

  1. Bostingl J. J., Szkoły jakości. Wprowadzenie do Total Quality Management w edukacji, Warszawa 1995

  2. Dzierzgowska I., Nadzór pedagogiczny. Poradnik dla dyrektorów w dziesięciu lekcjach, Warszawa 2004.Komorowski T., Prawo oświatowe w praktyce, Poznań 1996.

  3. Korporowicz L., Ewaluacja w edukacji, Warszawa 1997

  4. Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw. Podręcznik akademicki. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

  5. Ziemniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2009.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 24-04-2021 11:59)