SylabUZ
Course name | Organizacja i kierowanie placówkami edukacyjnymi |
Course ID | 05.9-WP-PPiWM-OiKPE |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 10 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu organizacji i zarządzania oraz specyfiką kierowania placówkami oświatowymi. Poznanie uwarunkowań efektywnego zarządzania, analizy czynników wewnątrz instytucji edukacyjnych, jak otoczeniu na poziomach: mikro (lokalnym) mezo (regionalnym) i makro (krajowym), rozumienie procesu zmiany w edukacji, poznanie procedur kierowania szkołą na tle systemu edukacyjnego w Polsce z uwzględnieniem zadań nadzoru pedagogicznego.
Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii.
Istota organizowania i zarządzania. Szkoła i jej organizacja, podstawy prawne funkcjonowania placówek edukacyjnych. Koncepcje i metody zarządzania organizacją. Przywództwo i zarządzanie w rozwoju szkoły. W stronę przywództwa edukacyjnego. Elementy procesu zmiany w szkole. Specyfika kierowania zmianą w szkole. Rola nadzoru pedagogicznego i organizacyjnego nad szkołami i placówkami oświatowymi. Rozwój organizacyjny szkoły i przedszkola. Współczesne tendencje w organizacji i kierowaniu placówkami edukacyjnymi.
Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest obecność, aktywny udział w zajęciach i przygotowanie projektu.
Bostingl J. J., Szkoły jakości. Wprowadzenie do Total Quality Management w edukacji, Warszawa 1995
Dzierzgowska I., Nadzór pedagogiczny. Poradnik dla dyrektorów w dziesięciu lekcjach, Warszawa 2004.Komorowski T., Prawo oświatowe w praktyce, Poznań 1996.
Korporowicz L., Ewaluacja w edukacji, Warszawa 1997
Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw. Podręcznik akademicki. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Ziemniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2009.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 24-04-2021 11:59)