SylabUZ

Generate PDF for this page

Research methodology II - course description

General information
Course name Research methodology II
Course ID 05.9-WP-PPiWM-MBN2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań pedagogicznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem jakościowych metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych jakościowych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych jakościowych narzędzi badawczych. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejść jakościowego opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań,  konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z przedmiotu Metodologia badań naukowych I

Scope

Wykłady

Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę. Pojęcie metody, techniki i narzędzia badawczego.  Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice.  Charakterystyka metodologii badań jakościowych w pedagogice. Strategia ilościowa a strategia jakościowa w badaniach pedagogicznych. Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego i jakościowego w pedagogice. Metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych i metodologii badań jakościowych w pedagogice. Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia ilościowego i jakościowego. Specyfika danych ilościowych i jakościowych oraz techniki ich analizy.

Ćwiczenia

Klasyfikacja metod, techniki i narzędzi w badaniach pedagogicznych. Wybór podejścia badawczego do realizacji projektu - podejście jakościowe. Omówienie etapów procesu badawczego w podejściu jakościowym. Metody i techniki badawcze stosowane w podejściu jakościowym. Metoda studium przypadku, metoda biograficzna, obserwacja niestandaryzowana, wywiad niestandaryzowany. Planowanie, organizacja i realizacja badań. Analiza uzyskanych wyników badań. Prezentacja uzyskanych wyników badania.  

Teaching methods

Wykłady – wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celu i problemów badawczych, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań, analiza wyników badań), prezentacja problematyki przez studentów (np. prezentacja uzyskanych wyników badań).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie z egzaminu powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania na końcowym teście z całości nauczanych treści. Ocena z testu wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie jakościowego projektu badawczego (od postawienia celów i problemów badawczych aż do przygotowania wybranego jakościowego narzędzia badawczego).

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa z przedmiotu metodologia badań społecznych ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z testu końcowego w ramach wykładów (50%).

 

Recommended reading

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
  2. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
  3. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2009.
  4. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
  5. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
  6. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008

Further reading

  1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  2. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
  3. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  4. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 04-05-2021 07:06)