SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w klasach I-III - course description

General information
Course name Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w klasach I-III
Course ID 05.2-WP-PPiWM-MESwS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade
Tutorial 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu edukacji przyrodniczej i społecznej zgodnie z podstawą programową klas I-III; przygotowanie studentów do posługiwania się metodami poznawania i badania środowiska przyrodniczego oraz społecznego; nabycie umiejętności organizowania sytuacji edukacyjnych służących konstruowaniu przez dzieci wiedzy o otaczającej rzeczywistości społeczno-przyrodniczej; rozbudzanie wrażliwości na przyrodę , kształtowanie postawy poszanowania przyrody oraz refleksyjności w świecie dokonujących się zmian społeczno-kulturowych.

Prerequisites

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Scope

Wykłady

Instrumentarium metodyczne środowiska społeczno-przyrodniczego w kl. I-III (założenia, cele, podstawa programowa, treści kształcenia, metody, formy i środki realizacji). Znaczenie kontaktów z przyroda w rozwoju i edukacji dziecka wczesnoszkolnego. Badanie przyrody ożywionej i nieożywionej na lekcjach w klasach początkowych. Dziecko w roli badacza i konstruktora wiedzy o świecie przyrodniczym i panujących w nim relacjach. Realizacja edukacji ekologicznej – drogi refleksji i praktyki. Wpływ człowieka na przyrodę. Sposoby walki z zagrożeniami i podejmowane działania profilaktyczne w kl. I-III. Dziecko jako uczestnik procesów społecznych. Zaniedbane obszary edukacji społecznej i możliwości ich modyfikowania. Realizacja treści prozdrowotnych, moralnych i społecznych w kl. I-III. Kreowanie tożsamości dziecka w relacjach z „innym” – chorym, niepełnosprawnym, biednym, wykluczonym, o innym kolorze skóry i odmiennych tradycjach oraz religii    Wykorzystanie książek popularno-naukowych i literatury społeczno-obyczajowej w poszerzaniu wiedzy dzieci o sobie, innych i otaczającej rzeczywistości społecznej.

Konwersatoria

Analiza podstawy programowej i wybranych programów kształcenia pod kątem zawartości treści przyrodniczych, ekologicznych i prozdrowotnych. Treści przyrodnicze w podręcznikach do klas I-III – analiza podejmowanej tematyki, struktury zadaniowej oraz sposobów realizacji edukacji przyrodniczej. Metody poznawania i badania środowiska  przyrodniczego: pomiar, obserwacja, doświadczenie, eksperyment. Konstruowanie sytuacji edukacyjnych aranżujących aktywność badawczą dzieci. Kształtowanie pojęć przyrodniczych ustalonych programem nauczania w klasach I-III (las, pole, łąka, staw, ssaki, ptaki itd.). Wycieczka jako forma bezpośredniego poznawania rzeczywistości:rodzaje wycieczek, planowanie i organizowanie, przygotowanie ścieżki dydaktycznej. Możliwości realizowania edukacji ekologicznej na lekcjach w klasach początkowych:świadomość i wyobraźnia ekologiczna; ochrona środowiska. Wymiary wiedzy społecznej w klasach I-III: problematyka programowa a rzeczywistość społeczno-kulturowa dziecka. Obserwacja, wywiad, ankieta, rozmowa jako narzędzia poznawania środowiska społecznego. Dziecko jako członek rodziny: wiedza o rodzinie i sposoby jej wykorzystywania oraz poszerzania o nowe aspekty (rodziny pełne, niepełne, rozbite, zastępcze, rozwód, itp.). Dziecko w relacji z osobami niepełnosprawnymi. Dziecko wobec problemu biedy i głodu – opracowanie przewodnika dla dzieci. Wiedza o Polsce i jej realizacja na lekcjach w klasach I-III; patriotyzm, tolerancja, relacje z sąsiadami, pozycja Polski na świecie. „Inny” w edukacji dzieci: rozumienie różnic kulturowych (tradycje, religie, obyczaje); ludzie na świecie (problemy rasowe i demograficzne). Realizacja treści społecznych w rozwiązaniach zagranicznych.

Teaching methods

Wykład, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, projekty grupowe, nauczanie praktycznego działania

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady Pozytywnie zaliczone kolokwium Konwersatorium: Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach zajęć oraz pozytywna ocena z kolokwium. Ocena końcowa -średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatorium.

Recommended reading

1. Grzybowski P., Spotkania z innymi, Kraków 2011

2. Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2005.

3. Nowak-Łojewska A., Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń: wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela, Zielona Góra 2011.

4. Rzeźnicka-Krupa J., Inny w edukacji..., [w:] Paradygmaty współczesnej dydaktyki, red. L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Kraków 2009.

5. Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów w kontaktach ze środowiskiem, Warszawa 1995.

6.Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2010.

7. Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa wiedzy, Warszawa 2016.

8. Magda – Adamowicz M., Kataryńczuk Mania L. (red.), Dziedziny kształcenia w klasach I-III, Warszawa 2013.

9. Magda-Adamowicz M.,  E. Kobyłecka (red.), Dziedziny wychowania w klasach początkowych, Toruń 2016.

10. Magda-Adamowicz M.,  Modernizowanie edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2004.

11. Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego, Kraków 2002.

12. Klus-Stańska D., W nauczaniu początkowym inaczej, Kraków 1999.

Further reading

1. Kruszko K., Optymalne metody w nauczaniu środowiska społeczno-przyrodniczego, „Życie Szkoły” 1997, 8.

2. Kwiecień J., Wycieczka i wywiad w nauczaniu środowiska społeczno-przyrodniczego, „Życie Szkoły” 1991, 9.

3. Łukaszewicz R.M., „Leczenie głupoty” i... czyli salony edukacji ekologicznej NATURAmy, Wrocław 1996.

4. E.IiJ. Frątczakowie, Edukacja ekologiczna uczniów klas I-III, Oficyna Wydawnicza TUVEX, Pabianice 1993

5. Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, RED. M.Lelonek, T.Wróbel, WSiP, Warszawa 1990

6. Wybrane problemy wczesnej edukacji, cz. 2, Klasy I-III, red. M. Suświłło, Olsztyn 1998.

7. Denek K.: Wycieczki we współczesnej szkole, Poznań 1997.

8. Gutowska H. (red.), Środowisko społeczno-przyrodnicze w klasach I-III, Warszawa 1982.

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 21:36)