SylabUZ

Generate PDF for this page

Praca z rodziną osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Praca z rodziną osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-PSSM-SWRA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie sytuacji rodzinnej dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poznanie metod diagnostycznych oraz metod i form pracy z rodziną dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Opanowanie umiejętności pracy z rodziną dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (formy indywidualne i grupowe). Uwrażliwienie  studentów na złożoność sytuacji rodziców wychowujących dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu spektrum zaburzeń autystycznych.

Scope

Wykłady

1) Sytuacja rodziny dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. 2) Przemiany w rodzinie, problemy i trudności, zmiana ról, kryzysy rodziny. 3) Etapy przystosowania do niepełnosprawności dziecka. 4) Wspmaganie rodziny dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5) Współpraca z rodzicem dziecka autystycznego w placówce oświatowej. 6) Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wpierania rodziny z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

Ćwiczenia 

1) Rodzina jako system. Podstawowe założenia teorii systemowych 2) Rodzina z dzieckiem z ASD jako system w kryzysie 3) Wybrane interwencje terapeutyczne w pracy z rodzicem osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 4) Metody diagnozowania sytuacji rodziców osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5) Indywidualne i grupowe metody pracy pedagoga z rodzicami dziecka z zaburzenianmi ze spektrum autyzmu. 6) Opracowanie projektu scenariusza spotkania z rodzicami na temat kompetencji rodzicielskich oraz trudności rozwojowych i wychowawczych dziecka zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Teaching methods

Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, socjodrama. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

Zaliczenie wykładów: egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen  w przypadku egzaminu pisemnego: 3.0 (60%); 4.0 (75%); 5.0 (90%)

Zaliczenie z ćwiczeń: projekt - przygotowanie scenariusza spotkania z rodzicami i jego prezentacja, aktywność na zajęciach. 

Ocena końcowa:  średnia ocen z ćwiczeń i wykładu. 

Recommended reading

  1. Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym, red. T Gałkowski, Warszawa 1995.
  2. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
  3. Pisula E., Rodzice dzieci z autyzmem, Warszawa 2012.
  4. Randall P., Parker J., Autyzm: jak pomóc rodzinie, Sopot 2010.
  5. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. Barabaro,  Kraków 2012.

Further reading

 

  1. Autyzm na granicy zrozumienia, red. B. Winczura, Kraków 2010.
  2. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów?, Warszawa 2007.
  3. Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym, red. A. Rudzińska-Rogoża, J. Lipińska-Lokś, Zielona Góra 2010.
  4. Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa 1998.
  5. Sekułowicz M., Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością, Wrocław 2013.

Notes


Modified by dr Natalia Gumińska (last modification: 24-04-2021 13:08)