SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Literatura powszechna (XIX-XXI w.) |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FiPlP-LP19-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Nabycie umiejętności powiązania tematyki i formy omawianych pozycji literackich z dziejami Europy i świata. Nabycie umiejętności hierarchizowania pozycji literackich ze względu na ich artyzm i wpływ na oblicze epoki historycznej. Uświadomienie wspólnoty kulturowej z dorobkiem cywilizacyjnym Europy i świata. Udoskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dyskutowania, wysuwania hipotez, wygłaszania własnych ocen i opinii oraz właściwego argumentowania, skutecznej komunikacji, pracy zespołowej, kreatywnego rozwiązywania problemów. Udoskonalenie umiejętności analizy i krytyki materiału źródłowego. Rozwinięcie umiejętności pozwalających na samodzielną pracę intelektualną z materiałem literackim. Poznanie wybranych utworów literackich od wieku XIX po współczesność, reprezentatywnych dla określonej epoki i mających status arcydzieł literatury światowej. Nabycie umiejętności właściwego periodyzowania i chronologizowania zjawisk literackich, nurtów, stylów, poetyk, trafnego analizowania i wartościowania utwory literackich z uwzględnieniem kontekstów literackich oraz pozaliterackich.
zaliczenie poprzedniego kursu z literatury powszechnej
Tematyka zajęć jest realizowana na podstawie wybranych utworów z literatury XIX-XXI wieku.
Dyskusja, praca z tekstem naukowym i literackim, analiza tekstu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność i merytoryczne przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji, prezentacja własnego stanowiska, referat, zdanie egzaminu.
Adamski J., Historia literatury francuskiej, Wrocław 1989.
Dzieje literatur europejskich, red. Władysław Floryan, t. I-III, Warszawa 1977-1991.
Heistein J., Historia literatury włoskiej, Ossolineum, Wrocław 1987.
Jarniewicz J., Lista obecności. Szkice o dwudziestowiecznej prozie brytyjskiej i irlandzkiej, Poznań 2000.
Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975.
Sampson G., Historia literatury angielskiej w zarysie, Warszawa 1966.
Strzałkowa M., Historia literatury hiszpańskiej. Zarys, Wrocław 1968 i wyd. nast.
Szlanszok I., Literatura amerykańska. Przegląd pisarzy współczesnych od wieku XVI do czasów współczesnych, Chicago - Warszawa 2001.
Szyrocki M., Dzieje literatury niemieckiej, Warszawa 1969 i wyd. nast.
Thibaudet A., Historia literatury francuskiej. Od Rewolucji Francuskiej do lat trzydziestych XX wieku, Warszawa 1997.
Tomkowski J., Literatura powszechna, Warszawa 1997.
Zetterholm T., Literatura świata, Warszawa 1995.
Bereza H., Proza z importu. Szkice literackie, Warszawa 1989.
Claudon F. i Crauzat C. N. de, Encyklopedia romantyzmu, Warszawa 1992.
Gazda G., Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa 2000.
Makowiecki A. Z., Słownik postaci literackich: literatura powszechna, Warszawa 2004.
Do literatury podstawowej należy dodać reprezentatywne teksty literackie uzupełniające listę lektur.
Zmodyfikowane przez dr Joanna Wawryk (ostatnia modyfikacja: 05-05-2021 18:30)