SylabUZ

Generate PDF for this page

Dezinformacja w świecie współczesnym - course description

General information
Course name Dezinformacja w świecie współczesnym
Course ID 15.9-WH-DiksP-WH-BP-DSW-S19
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Radosław Sztyber, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Głównym celem kursu jest zaprezentowanie wartości informacji, a zwłaszcza dezinformacji, jej źródeł, rozmiaru i form. Laboratoria winny umożliwić – dzięki realizacji dwóch projektów (indywidualnego i zespołowego) – i) znalezienie i opisanie istoty oczywistych dowodów dezinformacji, ii) scharakteryzowanie ich przyczyn (a także motywy nadawców, nadto: błędy, inne typy usterek itd.) oraz iii) ukazanie skali różnic (w odniesieniu do niekwestionowanej wiedzy). Planuje się, żeby tematykę wspomnianych projektów ustalić w toku akademickiej debaty podczas dwóch lub trzech pierwszych spotkań.

Prerequisites

Brak.

Scope

  1. Definicje i charakterystyka zjawiska.
  2. Przejawy oraz symptomy dezinformacji.
  3. Patologie informacyjne.
  4. Między dezinformacją a opinią.
  5. Kwerenda i wzorcowe procedury rzetelności.
  6. Miarodajność i niewiarygodność źródeł informacyjnych.

Teaching methods

Metoda informacyjna, analityczna, syntetyczna, konwersatoryjna, problemowa, obserwacyjna, praktyczna (w związku z koniecznością wykonania projektów), dyskusja, praca ze źródłami (tradycyjnymi i cyfrowymi).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywne uczestnictwo w zajęciach i zrealizowanie zleconych zadań oraz projektów.

Recommended reading

Akademicka społeczność informacyjna. Na przykładzie środowiska akademickiego [....], red. L. Haber, Kraków 2005.

Bylina B., Bylina J., Mycka J., Podstawy Technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach, Lublin 2007.

Castells M, Galaktyka internetu. Refleksje nad internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.

Informacja – dobra lub zła nowina, red. A. Szewczyk, Szczecin 2004.

Nicholas D., Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu, Warszawa 2001.

Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego, red. L. Haber, Kraków 2002.

Społeczeństwo informacyjne. Wizja czy rzeczywistość?, red. L. Haber, Kraków 2004.

Sztyber R., Internet — źródło wiedzy czy niewiedzy? Na marginesie „Bogurodzicy” w cyberprzestrzeni, [w:] Edukacja literacka wobec przemian cywilizacyjnych i kulturowych, red. M. Sinica i L. Jazownik, Zielona Góra  2008.

Further reading

Danowski B., Komputer PC. Ćwiczenia praktyczne, Gliwice 2006.

Sokół M., Rajca P., Internet. Ilustrowany przewodnik, Gliwice 2007.

Sztyber R., Z zagadnień edytorstwa elektronicznego, [w:] Prace Edytorskie, red. S. Kufel i K. Grabias-Ba­na­szewska, t. 1, Zielona Góra 2009, s. 37-44.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności broker informacji.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 10-05-2021 12:32)