SylabUZ

Generate PDF for this page

Elective Course: Hate Speech in Public Space - course description

General information
Course name Elective Course: Hate Speech in Public Space
Course ID 09.0-WH-FGP-MNw PP-S19
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Magdalena Hawrysz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: Zapoznanie studentów z językowymi mechanizmami mowy nienawiści, którą będzie się rozumieć szeroko, tzn. jako wszelkie wypowiedzi lżące, poniżające i dyskryminujące ze względu na płeć, wiek, orientację seksualną, przekonania polityczne, wyznanie, narodowość, rasę, niepełnosprawność. W tym obszarze zajęcia mają uświadomić również to, że słowna przemoc, tak silnie obecna we współczesnym życiu publicznym, sięga korzeniami głęboko w językowo-kulturową przeszłość.

Umiejętności: Kształcenie wrażliwości na wszelkie przejawy mowy nienawiści oraz uświadomienie pozajęzykowych skutków stosowania agresji werbalnej oraz wagi językowych zachowań etycznych.

Oglądowi zostaną objęte różnorodne teksty (publicystyka - najnowsza i międzywojenna, debaty polityczne, wpisy na forach internetowych, reformacyjna polemika religijna, proza artystyczna), co pozwoli dotrzeć do przyczyn, funkcji, przejawów i sfer funkcjonowania mowy nienawiści.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Mowa nienawiści i terminy pokrewne. Ujęcie językoznawcze, socjologiczne, prawne.
  2. Językowe mechanizmy mowy nienawiści. Leksykalne i tekstowe środki agresji słownej. Ukryte formy przemocy werbalnej.
  3. Mowa nienawiści - symbole graficzne, symbole liczbowe, gesty.
  4. Źródła i skutki mowy nienawiści.
  5. Mowa nienawiści a problem wolności słowa i poprawności politycznej. Tolerancja.
  6. Sfery funkcjonowania mowy nienawiści.
  7. Mowa nienawiści - ludzie, organizacje, organy prasowe.
  8. Walka z mową nienawiści - inicjatywy społeczne, organizacje, sylwetki działaczy.
  9. Język równościowy. Mowa życzliwości.
  10. Sztuka wobec dyskryminacji i wykluczenia.

Teaching methods

Pogadanka, wykład konwersatoryjny, dyskusja problemowa, praca w grupach, praca z tekstem źródłowym (w tym przedstawieniami ikonicznymi i nagraniami audio-wideo).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział, dłuższa wypowiedź na forum grupy, projekt multimedialny.

Recommended reading

Butler J., Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, Warszawa 2010.

Cegieła A., Czym jest mowa nienawiści?, „Poradnik Językowy” 2014, z. 1 s. 7-17.

Głowiński M., Retoryka nienawiści, [w:] "Nauka" 2007, nr 2, s. 19-27.

Hawrysz M., Formy komunikacji agonistycznej, [w:] eadem, Polemiczna twórczość Marcina Czechowica w perspektywie genologii lingwistycznej, Zielona Góra 2012, s. 51-68.

Kamińska-Szmaj I., Judzi, zohydza, ze czci odziera. Język propagandy politycznej w prasie 1919-1923, Wrocław 1994.

Klemperer V., LTI. Notatnik filologa, Kraków 1983.

Kłosińska K., Rusinek M., Dobra zmiana. Czyli jak się rządzi światem za pomocą słów, Kraków 2019.

Kowalski S., Tulli M., Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści, Warszawa 2003.

Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Gdynia 2015.

Przybyszewski S., Rutkowski M., Agresja werbalna w komentarzach internetowych (zarys problematyki), [w:] Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji, Olsztyn 2006, s. 344-351.

Further reading

Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2009.

Cegieła A., Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa 2014.

Etyka międzyludzkiej komunikacji, red. J. Puzynina, Warszawa 1993.

Grzegorczykowa R., Obelga jako akt mowy, „Poradnik Językowy” 1991, z. 5–6, s. 193–200.

Hawrysz M., Kształtowanie wizerunku religijnego przeciwnika w piśmiennictwie Marcina Czechowica – wątki, strategie, cele, [w:] Zielonogórskie seminaria językoznawcze 2010, red. S. Borawski, M. Hawrysz, Zielona Góra 2011, s. 9-29.

Kamińska-Szmaj I., Słowa na wolności, Wrocław 2001.

Kochan M., „Przyklejanie etykietek”, czyli o negatywnym określaniu przeciwnika, „Język a Kultura” 1994, t. 11, s.  85-89.

Laskowska E., Miedzy językiem ideologii a językiem agresji, [w:] Reverendissimae Halinae Satkiewicz cum magna aestimatione, Warszawa 2008.

Laskowska E., Wyrażanie dezaprobaty wobec postawy partnera w dyskursie publicznym (na przykładzie telewizyjnego programu „Prosto w oczy), "Przegląd Humanistyczny" 2007, z. 1, s. 47-56.

Niemczyk P., Pogarda. Dlaczego rośnie liczba przestępstw z nienawiści w Polsce, Kraków 2019.

Ostrowski Ł., Mowa o rasizmie. Pojęcie rasizmu we współczesnej polskiej prasie antyfaszystowskiej i skrajnie nacjonalistycznej, Warszawa 2009.

Peisert M., Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław 2004.

Reszka J., Obmowa, a plotka, donos i oczernienie – rozważania semantyczne, „Język Polski” 1995, nr 2, s. 31-35.

Satkiewicz H., Językowe przejawy agresji w mediach, [w:] Język w mediach masowych, Warszawa 2000.

Staszewska J., Wulgaryzacja przekazu jako wyróżnik języka w komunikacji na forach internetowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica” 2010, t. 45, s. 197-208.

Notes

Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 13-05-2021 19:47)