SylabUZ
Course name | Rodzaje dziennikarstwa V (dziennikarstwo specjalistyczne) |
Course ID | 15.1-WH-DiksD-Dspe-S17 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Journalism and social communication |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Wiedza: zapoznanie studenta z różnymi rodzajami dziennikarstwa specjalistycznego, na przykład: motoryzacyjnym, technicznym, przyrodniczym, parentingowym, technicznym, oraz ze specyfiką pracy dziennikarza specjalisty; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między dziennikarstwem ogólnoinformacyjnym lub/i neutralnym a wyspecjalizowanym lub/i zaangażowanym, wyćwiczenie schematów gatunkowo-stylistycznych dziennikarstwa specjalistycznego.
Umiejętności: kształcenie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji z zakresu poszczególnych rodzajów dziennikarstwa specjalistycznego i pisania tekstów specjalistycznych dla szerszej publiczności.
Kompetencje: rozpoznawanie szans i ograniczeń dziennikarstwa specjalistycznego w kreowaniu społeczeństwa informacyjnego.
brak
1. Co to jest dziennikarstwo specjalistyczne – współczesne tendencje do specjalizacji w świecie mediów i ich konsekwencje.
2. Jak wyszukiwać informacje – research specjalistyczny.
3. Jak pisać teksty specjalistyczne dla niespecjalistów – analiza gatunków dziennikarstwa specjalistycznego.
4. Informacja, popularyzacja, agitacja, populizacja – różne formy cyrkulacji wiedzy specjalistycznej w dyskursie publicznym.
Analiza tekstów źródłowych i ćwiczenia praktyczne, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, interpretacyjne) w służbie opisu zagadnień specjalistycznych; dyskusje, kształtujące świadomość wagi perspektywy poznawczej w sposobie obrazowania świata w tekstach dziennikarskich, a także podejmujące problematykę zaangażowania dziennikarza i czystości jego intencji komunikacyjnych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie z oceną na podstawie obserwacji aktywności podczas zajęć, sposobu wykonania ćwiczeń praktycznych i prac pisemnych.
Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010.
Modele współczesnego dziennikarstwa, red. K. Wolny-Zmorzyński, P. Urbaniak, K. Bernat, Wrocław 2015.
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2012.
Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, Lublin 2008.
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa – Bielsko Biała 2010.
brak
Modified by dr Krystian Saja (last modification: 06-05-2021 18:22)