SylabUZ

Generate PDF for this page

Język migowy w sporcie - course description

General information
Course name Język migowy w sporcie
Course ID 05.1-WL-WF-JMS
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Kochan
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przedstawienie problemu wykorzystywania kodów manualnych w kształceniu i wychowaniu dzieci głuchych oraz zapoznanie z genezą języka migowego.

Nauka alfabetu daktylograficznego, liczebników głównych oraz znaków ideograficznych związanych z aktywnością ruchową i wychowaniem fizycznym.

Prerequisites

Sprawność manualna obu rąk.

Scope

  1. Zapoznanie z pojęciami dotyczącymi głuchoty oraz z problemami osób z uszkodzonym słuchem.
  2. Zapoznanie z alfabetem daktylograficznym – ćwiczenia praktyczne.
  3. Znaki pojęć liczbowych – ćwiczenia praktyczne. 
  4. Znaki i zasady uzupełniające daktylografię – znaki wyrazów jednoliterowych, znaki działań arytmetycznych, znaki niektórych mian, znaki interpunkcyjne, zasady przekazywania skrótów, zasady przekazywania wielkich liter.
  5. Znaki ideograficzne – tematyka związana  z aktywnością ruchową i wychowaniem fizycznym.

Teaching methods

Warsztaty, wykład, metody aktywizujące.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlega kolokwium sprawdzające wiedzę i zaangażowanie studenta podczas zajęć.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

  1. Szczepankowski B., Podstawy języka migowego. Warszawa 1994.
  2. Pietrzak W., Język migowy dla pedagogów. Warszawa 1992.
  3. Prałat – Pyrzewicz I, Bajewska J., Język migowy w szkole i internacie. WSIP Warszawa 1994.
  4. Hendzel L. K., Słownik polskiego języka migowego. CEM Olsztyn 1992.
  5. Kosiba O., Grenda P., Leksykon języka migowego. Silentium, Bogatynia 2011.
  6. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Further reading

  1. Szczepankowski B., Język migowy w terapii. Wydawnictwo Naukowe WSP Łódź 2012.

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 14-04-2021 12:27)