SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologia starzenia się - course description

General information
Course name Psychologia starzenia się
Course ID 14.4-WL-WF-PSTS
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Niewiedział
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii starzenia się człowieka, kluczowych pojęć i mechanizmów prowadzących do zmian psychicznych w okresie starzenia się oraz konsekwencji indywidualnego procesu starzenia się jednostki dla jej funkcjonowania społecznego i zdrowotnego

Prerequisites

Student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu psychologii ogólnej i rozwoju człowieka w cyklu życia oraz analizować zjawiska społeczne zachodzących w rodzinie i społeczeństwie

Scope

  1. Psychologiczne starzenie się człowieka; straty w starości i teorie coping w fazie starości, starzenie się w teoriach ego. Problem początku starości w aspekcie psychologicznym. Kryzysy psychologiczne w okresie starości człowieka- indywidualizacja procesu starzenia się. Gerontofobia i zjawisko ateizm.
  2. Funkcjonowanie psychiczne jednostki w związanych z wiekiem chorobach auto neurodegeneracyjnych
  3. Problemy w komunikacji z osobami w okresie późnej dorosłości

Teaching methods

Praca z książką, klasyczna metoda problemowa, dyskusja panelowa, prezentacje


 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 80% wyniku z testu. Zaliczenie z ćwiczeń student uzyska w wyniku obecności na zajęciach( 90%) i pozytywnej oceny z merytorycznej aktywności na ćwiczeniach. Na ocenę merytoryczną aktywności składa się: znajomość zdanych treści, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego i możliwości zaplanowania działań wspierających ludzi starych. 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

 

 

Recommended reading

  1. Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka
  2. Steuden, S. (2012). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN.
  3. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Further reading

  1. Psychologia starzenia się i starości / Maria Sułowska. – Warszawa : PWN, 1989. Psychologiczne problemy starzenia się człowieka / Józef Rembowski. – Warszawa : PWN, 1984.
  2. Starość i osobowość / pod red. Kazimierza Obuchowskiego. – Bydgoszcz : Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, 2002.
  3. Starość i osobowość / pod red. Kazimierza Obuchowskiego. – Bydgoszcz : Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, 2002
  4. Zaburzenia psychiczne wieku podeszłego / pod red. Stefana Krzywińskiego. – Warszawa : Wydaw. Lekarskie PZWL, 1993. 

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 14-04-2021 12:27)