SylabUZ
Course name | Epistemological Fundamentals of Ethics |
Course ID | 08.1-WH-F-EPE-2-S16 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Philosophy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Available in specialities | Ethics in public life |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Seminar | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami epistemologicznymi w etyce i propozycjami ich rozstrzygnięć, t.j:. czy etyka jest/może być nauką, istnienie prawdy, wiedzy i faktów etycznych, kwestia słuszności sądów etycznych, pytanie o istnienie obiektywnej miary dobra i zła, możliwość uzasadniania stanowisk etycznych i ostatecznego rozstrzygania sporów etycznych. Jako propozycje rozstrzygnięć problemowych zostaną zaprezentowane wybrane stanowiska dotyczące pochodzenia, obowiązywania i wartości logicznej sądów etycznych t.j: obiektywizm, subiektywizm, relatywizm, emotywizm, naturalizm, intuicjonizm.
Znajomość podstawowych zagadnień i pojęć z zakresu etyki.
1. Problem możliwości poznania w etyce; prawomocność, zasadność norm, ocen etycznych.
2. Problem naukowości etyki; Czy i jak możliwe jest zdobywanie wiedzy etycznej, czy istnieją fakty obiektywne w etyce?
3. Problem wartości logicznej wypowiedzi wartościujących.
4. Spór obiektywizmu i subiektywizmu.
5. Kognitywizm i nonkognitywizm etyczny.
6.Naturalizm a Intuicjonizm (zagadnienie błędu naturalistycznego).
7. Problem uzasadniania ocen i norm etycznych. Pytanie o kryterium etyczne.
5. Istota sporów etycznych. Pytanie o istnienie "racji dostatecznych" w etyce.
Analiza tekstów źródłowych, dyskusja, aktywność w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstu źródłowego), referat.
1. M. Siciński, Epistemologiczne podstawy aksjologii i etyki - prawdziwość osądów a wolność sumienia, [w:] Człowiek, etyka, polityka, red. W. Jaworski, Wyd. "Abrys", Kraków 1998;
2. Uzasadnianie w aksjologii i etyce w badaniach polskich i zagranicznych, pod red. L. Kopciucha i T. Siwca, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014;
3. K. Twardowski, Etyka, do dr. przygot., przedmową i przypisami opatrzył R. Jadczak, Wyd. A. Marszałek, Toruń 1994;
4. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, red. nauk. wyd. pol. J. Górnicka ; [przeł. z ang. W. J. Bober];Wyd. "Książka i Wiedza", Warszawa 1998;
5. F. Brentano, O źródle poznania moralnego, PWN 1989;
6. Etyka. Antologia tekstów, wybór, wstęp. i oprac. Z. Kalita, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1995;
7. C. Stevenson, Istota sporów etycznych, [w:] Metaetyka, I. Lazari-Pawłowska (red.), PWN, Warszawa 1975;
1. T. Kotarbiński, Pisma etyczne, pod red. P.J. Smoczyńskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wrocław 1987;
Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 22-04-2021 15:20)