SylabUZ

Generate PDF for this page

History of Ethical Doctrines - course description

General information
Course name History of Ethical Doctrines
Course ID 08.1-WH-F-HDE-2-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Philosophy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Available in specialities Ethics in public life
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Joanna Dudek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia dotyczące historii doktryn etycznych, kierunków i nurtów na przestrzenii dziejów.

Prerequisites

Znajomość historii filozofii

Scope

1. Dobro, zło, cnoty, natura moralności

2. Między cierpieniem a szczęściem w nauce Epikura.

3. Stoicka filozofia dumy.

4. Główne problemy "Etyki nikomachejskiej" Arystotelesa

a) Cnota, dzielność (arete)

b) Eudajmonia

c) Sprawiedliwość

5) Etyka kantowska

a) Zagadnienie dobrej woli i obowiązku moralnego

b) Imperatyw kategoryczny a imperatyw hipotetetyczny

c) Pojęcie człowieczeństwa i godności.

d) Państwo celów

6. Posłuszeństwo wobec odwiecznych praw natury i moralności w etyce chrześcijańskiej.

7. Autonomizacja i laicyzacja sfery moralnej w czasach nowożytnych: moralność jako zjawisko naturalne (społeczne). Socjologizm etyczny T. Hobbesa, "Umowa społeczna" J.J. Rouseau.

8. Dobro jako maksymalizacja korzyści, pomyślności i pożytku: J. Bentham, J.S. Mill.

9. Etyka cnót praktycznych B. Franklina.

10. Najwyższym dobrem "ludzki człowiek" w filozofii K. Marksa: problem alienacji pracy.

11. Neopozytywizm - M. Schlika program przebudowy etyki.

12. Brytyjska filozofia analityczna - G. Moore'a przełom antynaturalistyczny.

13. Renesans cnót - współczesna etyka charakteru

Teaching methods

Dyskusja panelowa, referaty, prezentacje, analiza tekstów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach, zaliczenie kolokwium

Recommended reading

1. Wybór tekstów źródłowych z dziejów etyki, red. J. Dudek, J. Dudek, K. Kaszyński, Zielona Góra 1992. 

2.  Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, red. Z. Kalita, Wrocław 1995 (cz. 2)

3. Wybór tekstów źródłowych z dziejów etyki, red. J. Dudek, J. Dudek, K. Kaszyński, Zielona Góra 1992.

4. W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń 2002.

5. Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998. 

6. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001

7. R. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Warszawa 1996.

Further reading

1. V. I. Bourke, Historia etyki, Warszawa 1994.

2. R.M. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody i istota, Warszawa 2001.

3. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 1995. 

4. Arystoteles, Etyka nikomachejska, (wydanie dowolne)

5. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, (wydanie dowolne)

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 22-04-2021 15:20)