SylabUZ

Generate PDF for this page

Business Ethics - course description

General information
Course name Business Ethics
Course ID 08.1-WH-F-EB-2-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Philosophy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Available in specialities Ethics in public life
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Joanna Dudek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie związku etyki z najbardziej praktyczną jej odmianą – etyką biznesu na tle działalności gospodarczej. Wskazanie poprzez etyczno-aksjologiczne koncepcje rozwiązywania problemów decyzyjnych w zarządzaniu poprzez problem przywództwa, dialogu i współdziałania, granic odpowiedzialności organizacyjnej, istotnych cech kultury zrzeszeń. 

Prerequisites

Znajomość podstaw nauk społecznych. 

Scope

1.Etyka teoretyczna a etyki stosowane – uporządkowanie pojęć.

2.Z dziejów etyki biznesu:

a)klasyczny model moralności mieszczańskiej (oszczędność i przedsiębiorczość)

b)mity i metafory biznesu

c)prakseologia a etyka biznesu

3.Etyczne koncepcje gospodarki rynkowej. Problem relacji między wartościami ekonomicznymi, moralnymi i prakseologicznymi.

4. Etyka w zarządzaniu: mediacje, negocjacje.

5.Etyczno-aksjologiczne koncepcje rozwiązywania problemów decyzyjnych.

6.Etyczny wymiar dialogu i współdziałania.

7.Problem odpowiedzialności etycznej w organizacji.

8.Etyczne aspekty bogactwa i ubóstwa w polityce gospodarczej.

9.Kodeksy etyczne: ich projektowanie, wprowadzanie i stosowanie.

10.Europejskie standardy etyki biznesu.

11.Etyka biznesu jako składnik kultury zrzeszeń i kultury w ogóle. 

Teaching methods

Dyskusja, interpretacja kodeksów, debata oksfordzka

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Udział w zajęciach, przygotowanie referatu, kolokwium

Recommended reading

1.       Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, Warszawa 2000.

2.       D. Chrysides, J.H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, Warszawa 1999.

3.       W. Gasparski, Wykłady z etyki biznesu, Warszawa 2000. 

Further reading

1.       Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998.

 

2.        B. Klimczak, Etyczne otoczenie rynku kapitałowego, Wrocław 1997.

 

3.        Kodeksy etyczne w Polsce, red. G. Sołtysiak, Warszawa 2006.

 

4.        Etyczny wymiar przekształceń gospodarczych w Polsce, red. A. Węgrzecki, Kraków 1996.

 

5.        Wybrane artykuły z periodyku „Prakseologia”. 

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 22-04-2021 15:20)