SylabUZ

Generate PDF for this page

Wstęp do naukoznawstwa - course description

General information
Course name Wstęp do naukoznawstwa
Course ID 08.1-WH-FN-WN-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Philosophy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Available in specialities Filozofia a nauka
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Kilian, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Dostarczenie podstawowych informacji, dzięki którym student zdobędzie wiedzę dotyczącą teoretycznych (ukierunkowanych na zrozumienie natury nauki, jej dynamiki i funkcji w kulturze i społeczeństwie) i praktycznych (związanych z organizacją nauki, organizacją badań i rozwoju oraz kształtowaniem polityki naukowej) aspektów badań naukoznawczych.

Prerequisites

Bez wymagań wstępnych.

Scope

1. nauki o nauce; 2. społeczne i kulturotwórcze role nauki i uczonych; 3. ewolucja myśli metanaukowej; 4. dawne i współczesne klasyfikacje nauk; 5. nauka jako forma poznania i dziedzina kultury; 6. prawo i teoria naukowa.

Teaching methods

Główny nacisk położony jest na metody integrujące wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin oraz na metody kształcące umiejętność wymiany poglądów. Z tych drugich eksploatowane będą przede wszystkim: dyskusje prowadzone tokiem parlamentarnym i dialogowym. Z tych pierwszych: projekt pod postacią prezentacji multimedialnej. Projekt, w którym osoby go realizujące przyjmują role ekspertów, jest wprowadzeniem do dyskusji parlamentarnych i dialogowych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

(1) wykonanie projektu (ocena), (2) aktywny udział w dyskusji na każdych zajęciach (ocena), (3) ustne kolokwium (ocena). Ocena końcowa: średnia z (1)-(3).

Recommended reading

  1. Wojciech Gasparski, Naukoznawstwo: ocena stanu dyscypliny, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 1994, t. 30, z. 1–4, 3–15,
  2. Idem, O aktualnym stanie badań naukoznawczych w Polsce, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 1989, t. 25, z. 3–4, s. 381–397
  3. Zygmunt Hajduk, Metodologia nauk przyrodniczych, RW KUL, Lublin 2002,
  4. Idem, Ogólna metodologia nauk, RW KUL, Lublin  2000,
  5. Józef Herbut, Paweł Kawalec (red.), Słownik terminów naukoznawczych, TN KUL, Lublin 2009,
  6. Stanisław Kamiński, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL Lublin, 1992,
  7. Maria i Stanisław Ossowscy, Nauka o nauce, „Nauka Polska” 1935, t.  20, s. 1–12,
  8. Florian Znaniecki, Społeczne role uczonych, przekł. Jerzy Szacki, PWN, Warszawa 1984.

Further reading

  1. Władysław Krajewski, Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i filozoficznych, Książka i Wiedza, Warszawa 1998,
  2. Jan Such, Małgorzata Szcześniak, Filozofia nauki, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999.

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 22-04-2021 15:18)