SylabUZ

Generate PDF for this page

Philosophy of science - course description

General information
Course name Philosophy of science
Course ID 08.1-WH-FN-FNA-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Philosophy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Available in specialities Filozofia a nauka
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Kazimierz Jodkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit

Aim of the course

Student poznaje najbardziej podstawowe problemy filozofii nauki

Prerequisites

ontologia

Scope

wiedza naukowa a wiedza potoczna

rodzaje twierdzeń naukowych

- zdania jednostkowe (fakty) – problem uteoretyzowania faktów

- zdania ogólne (prawa) – uniwersalność praw, konieczność praw

- systemy twierdzeń (teorie)

- - - struktura teorii (rachunek abstrakcyjny, reguły korespondencji, modele teorii)

- - - spór o status poznawczy teorii (realizm vs. instrumentalizm)

kryteria demarkacji nauki od nienauki

- empiryczna weryfikowalność

- empiryczna konfirmowalność

- empiryczna falsyfikowalność

modele wyjaśniania naukowego

- nomologiczno-dedukcyjny

- indukcyjno-statystyczny

- genetyczny

- - - funkcjonalny (teleologiczny)

- - - inne (holistyczny, pragmatyczny itp.)

klasyfikacja nauk

Teaching methods

wykład

dyskusja

indywidualna rozmowa na konsultacjach oceniająca pracę pisemną

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

zaliczenie ćwiczeń - esej (ok. 5 stron) na wybrany temat

egzamin testowy

Recommended reading

1.                  Ernest Nagel, Nauka i zdrowy rozsądek, w: tenże, Struktura nauki, PWN, Warszawa 1970, s. 11-22.

2.                  Stefan Amsterdamski, Kłopoty z kryterium demarkacji, w: tenże, Między doświadczeniem a metafizyką, Książka i Wiedza, Warszawa 1973, s. 40-72.

3.                  Jerzy Giedymin, O teoretycznym sensie tzw. terminów i zdań obserwacyjnych, w: Teoria i doświadczenie, PWN, Warszawa 1966, s. 91-109.

4.                  Ernest Nagel, Typy wyjaśnień naukowych, w: tenże, Struktura nauki, PWN, Warszawa 1970, s. 23-33.

5.                  Paul K. Feyerabend, Wyjaśnianie, redukcja i empiryzm, w: tenże, Jak być dobrym empirystą?, PWN, Warszawa 1979, s. 62-151.

6.                  Ernest Nagel, Status poznawczy teorii, w: tenże, Struktura nauki, PWN, Warszawa 1970, s. 102-141.

7.                  Ernest Nagel, Redukcja teorii, w: tenże, Struktura nauki, PWN, Warszawa 1970, s. 294-343.

8.                  Elżbieta Pietruska-Madej, Anomalie i ich rola w rozwoju nauki, w: Władysław Krajewski, Elżbieta Pietruska-Madej i Jan M. Żytkow (red.), Relacje między teoriami a rozwój nauki, Ossolineum, Wrocław 1978, s. 47-64.

9.                  Władysław Krajewski, Różne relacje między teoriami i problem niewspółmierności, w: j.w., s. 65-80.

10.               Thomas S. Kuhn, Postscriptum (1969), w: tenże, Struktura rewolucji naukowych, Aletheia, Warszawa 2001, s. 301-360.

Further reading

Rudolf Carnap, Filozofia jako analiza języka nauki, PWN, Warszawa 1969.

Karl R. Popper, Logika odkrycia naukowego, PWN, Warszawa 1977.

Karl R. Popper, Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.

Jan Such, Problemy weryfikacji wedzy, PWN, Warszawa 1975.

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 22-04-2021 15:18)