SylabUZ

Generate PDF for this page

History of Contemporary Philosophy - course description

General information
Course name History of Contemporary Philosophy
Course ID 08.1-WH-FP-HFW-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Philosophy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jacek Uglik, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit

Aim of the course

Wykłady: przedstawienie rozwoju współczesnej filozofii anglosaskiej, francuskiej i niemieckiej. Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze współczesną myślą europejską, obejmującą okres od połowy XIX w. po koniec XX w. Ukazany zostanie zarówno jej kontekst racjonalny, jak i irracjonalny. Uczestnikom zajęć, analizującym teksty źródłowe, przybliżona zostanie problematyka ujęta w klamrę zagadnień i kierunków, podejmowana przez filozofów tego czasu.   

Prerequisites

Zaliczony kurs z historii filozofii starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej

Scope

Wykłady skupiają się na przedstawieniu XIX-wiecznych nurtów intelektualnych: pozytywizmu, marksizmu i filozofii życia oraz ich wpływu na powstanie kierunków filozofii XX wieku. Problematyka ćwiczeń uszeregowana została chronologicznie, a jej zakres wyznaczają m.in. takie pola tematyczne: fenomenologia, pragmatyzm, filozofia życia, marksizm, egzystencjalizm, personalizm, strukturalizm, filozofia spotkania, postmodernizm.

 

Teaching methods

Wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład analityczny, pogadanka, praca z książką, wykład konwersatoryjny

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: słuchanie ze zrozumieniem, test egzaminacyjny z progami punktowymi.

Ćwiczenia: obecność i aktywny udział w zajęciach, sumienne opracowanie materiałów do ćwiczeń, stosowanie się do poleceń prowadzącego zajęcia, test końcowy.

Recommended reading

1.      W. Mackiewicz, Filozofia współczesna w zarysie, Warszawa 1994.

2.      A.J. Ayer, Filozofia w XX wieku, Warszawa 1997.

3.      J. Lechte, Panorama współczesnej myśli humanistycznej, Warszawa 1999.

Further reading

1.      K. Marks, Praca wyobcowana, [w:] idem, Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 r., przeł. K. Jażdżewski, Warszawa 1958.

2.      S. Kierkegaard, Bojaźń i drżenie, przeł. J. Iwaszkiewicz, Warszawa 1982.

3.      F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, przeł. W. Berent, Poznań 2000.

4.      A. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie tom 1, (§ 1-4, 7, 9-10), przeł. J. Garewicz, Warszawa 1994.

5.      E. Cassirer, Esej o człowieku (rozdz. I, II), przeł. A. Staniewska, Warszawa 1998.

6.      W. Dilthey, O powstaniu hermeneutyki [w:], idem, Pisma estetyczne, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1982.

7.      L. Szestow, Skrępowany Parmenides, [w:] idem, Ateny i Jerozolima, przeł. C. Wodziński, Warszawa 1988.

8.      E. Husserl, Idea fenomenologii (Dyspozycja wykładów, rozdz. I - IV), przeł. J. Sidorek, Warszawa 1990.

9.      J.-P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, przeł. J. Krajewski, Warszawa 1998.

10.    E. Mounier, Co to jest personalizm?, przeł. A. Turowiczowa, Kraków 1960.

11.    M. Foucault, Przedmowa do Słów i rzeczy, [w:] idem, Filozofia. Historia. Polityka: Wybór pism, przeł. D. Leszczyński, Warszawa-Wrocław 2000.

12.    C. Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna (fragmenty), przeł. K. Pomian, Warszawa 2000.

13.     J. Derrida, Kres człowieka, [w:] idem, Pismo filozofii, przeł. B. Banasiak, Warszawa 1993.

14.    H. Bergson, Ewolucja twórcza, przeł. F. Znaniecki, Warszawa 1957.

15.    W. James, Pragmatyzm, przeł. M. Szczubiałka, Warszawa 1998.

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 22-04-2021 15:18)