SylabUZ

Generate PDF for this page

Wykład monograficzny: Filozofia mediów - course description

General information
Course name Wykład monograficzny: Filozofia mediów
Course ID 08.1-WH-FP-WMFM-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Philosophy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 5
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Roman Sapeńko, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi przykładami filozoficznej refleksji odnoszącej się do problematyki mediów. Dzięki temu możliwe stanie się lepsze zrozumienie wpływu mediów na nas i otaczający nas świat, ale też wytworzenie umiejętności krytycznego spojrzenia na współczesną rzeczywistość medialną. Uwaga skupiona będzie na samym procesie komunikacji zapośredniczonej medialnie, co pozwoli głębiej zrozumieć nie tylko technologiczny czy społeczny poziom funkcjonowania mediów, lecz przede wszystkim ten międzyludzki. 

Prerequisites

Brak. 

Scope

  1. Specyfika filozoficznej refleksji nad mediami. Filozofia mediów a teoria mediów, medioznawstwo, socjologia mediów, psychologia mediów, antropologia mediów, itp. 
  2. Definicje mediów i główne paradygmaty teoretyczne.
  3. Media w rozważaniach klasyków filozofii — od Platona do Nietzschego. 
  4. Filozofia zapośredniczenia (Kant, Cassirer, Gadamer).
  5. Filozofia medialnej piśmienności (Innis, McLuhan, Havelock, Ong).
  6. Media jako aparaty kultury (Flusser, Ulmer).
  7. Krytyczna filozofia mediów (Szkoła Frankfurcka, Enzensberger, Postman, Baudrillard, Virilio, Keen).
  8. Teorie dyskursów medialnych (Bourdieu, van Dijk). 
  9. Nowe nowe media i problem konwergencji (Bolter, Jenkins, Levinson).
  10. Medialny paradygmat filozofii.  

 

Teaching methods

Wykład problemowy. Dyskusja. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Systematyczny i aktywny udział w zajęciach. Zaliczenie testu końcowego. 

Recommended reading

  1. D. Mersch, Teorie mediów, sic!, Warszawa 2010.
  2. M. McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa 2004.
  3. T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, WSiP, Warszawa 2005.

 

 

Further reading

  1. D. Kubicka, A. Kołodziejczyk, Psychologia wpływu mediów, Impuls, Kraków 2007.
  2. W. Chyła, Media jako biotechnosystem, Poznań 2008.
  3. A. Gwóźdź (red.), Ekrany piśmienności, WAiP, Warszawa 2008.
  4. W.J. Potter, Media literacy, SAGE, London 2005.
  5. L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  6. A. Keen, Kult amatora, Warszawa 2007.
  7. S. Lem, Bomba megabitowa, Kraków 1999.
  8. N. Negroponte, Cyfrowe życie, Warszawa 1997.
  9. N. Postman, Technopol, Warszawa 1995.
  10. J. D. Bolter, Grusin [2000] – Jay David Bolter, Richard Grusin, Remediation. Understanding new media, MIT Press, Cambridge 2000.
  11. V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Katowice 2004.
  12. H. JenkinsKultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, WAiP, Warszawa 2007.
  13. G. Ulmer, Internet Invention. From literacy to electracy, Longman, New York 2003.
  14. E. Havelock, Przedmowa do Platona, Warszawa 2007.

 

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 22-04-2021 15:18)