SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru A5: Nauka a religia - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru A5: Nauka a religia
Course ID 08.1-WH-CDFP-PNR
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Philosophy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Piotr Bylica, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zaznajomienie studentów z problemowo uporządkowanym obrazem relacji między nauką (naukami empirycznymi) a religią, tj. przede wszystkim religiami teistycznymi.

Prerequisites

Brak.

Scope

1) Istota metody naukowej a problemy odróżniania nauki od nienauki, w tym od religii; 2) Naukowe (socjologiczne, psychologiczne i socjobiologiczne) wyjaśnienia religii; 3) Naturalizm jako warunek naukowości; 4) Problem nadnaturalnych ingerencji w przyrodzie: cuda, opętania; 5) Doświadczenia bliskie śmierci (Near-death experiences) a problem dualizmu duszy i ciała; 6) Teistyczna doktryna o stworzeniu a rewolucja naukowa XVI-XVII w., w tym: sprawa Kopernika; sprawa Galileusza; religijne aspekty nauki uczonych z Royal Society; 7) Darwinizm a religia: problem pochodzenia życia i człowieka; rola teorii Darwina w ugruntowaniu naturalizmu w nauce; 8) Fizyka współczesna a teizm: fizyka kwantowa a dualizm duszy i ciała; Wielki Wybuch a Stworzenie; koncepcje wieloświata i zasady antropiczne a teistyczne wyjaśnienie racjonalnego uporządkowania przyrody; 9) Stanowiska w sporze o relację między nauką a religią; 10) Poziomy analizy twierdzeń nauki i religii.

Teaching methods

Wykład, pogadanka, prelekcja, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, pokaz z zastosowaniem technologii multimedialnych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji, test zaliczeniowy.

Recommended reading

(wybrane fragmenty – ustalane na bieżąco w trakcie trwania semestru):

  1. Bylica Piotr, Darwin o celowości w przyrodzie, Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 2008, nr 3-4, s. 259-273.
  2. Bylica Piotr, Darwinizm i koncepcja wieloświata a religijne wyjaśnienie racjonalnego porządku i poznawalności przyrody, Zagadnienia Naukoznawstwa 2012, t. XLVIII, z. 3, s. 185-204.
  3. Bylica Piotr, NDE a empiryczność argumentów na rzecz tezy o dualizmie duszy i ciała w kontekście relacji nauki i wiary, w: Wiesław Dyk (red.), Sozologia systemowa: Noosfera. Człowiek i jego środowisko w aspekcie przyrodniczym, filozoficznym i teologicznym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2014, s. 91-132.
  4. Bylica Piotr, Wpływ teizmu chrześcijańskiego na rozumienie nauki oraz relacji miedzy sferą przyrodniczą i nadprzyrodzoną w okresie rewolucji naukowej XVI-XVII w. a teza o wrodzonym konflikcie między nauką i religią
  5. Bylica Piotr, Współczesny teizm naturalistyczny z punktu widzenia modelu poziomów analizy. Problem działania sfery nadnaturalnej w przyrodzie, Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy, t. 7, Instytut Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016, s. 250.
  6. Bylica Piotr, Zaburzenia dysocjacyjne czy opętanie przez Szatana? Historyczno-metodologiczna analiza stosunku psychiatrii do problemu opętań
  7. Gribbin John, Rees Martin, Kosmiczne zbiegi okoliczności. Ciemna materia, ludzkość i antropiczna kosmologia, przeł. Piotr Amsterdamski, Seria: Człowiek i Wszechświat, Cyklady, Warszawa 1996.
  8. Jodkowski Kazimierz, „Dlaczego ewolucjonizm prowadzi do ateizmu?”, w: Józef Dębowski, Marek Hetmański (red.), Poznanie. Człowiek. Wartości, Wyd. UMCS, Lublin 2000, s. 65-76.
  9. Jodkowski Kazimierz, „Twarde jądro ewolucjonizmu", Roczniki Filozoficzne 2003, t. 51, z. 3, s. 77-117.
  10. Jodkowski Kazimierz, Spór ewolucjonizmu z kreacjonizmem. Podstawowe pojęcia i poglądy, Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy t. 1, Wydawnictwo Megas, Warszawa 2007.
  11. Lewis Cilve S., Cuda. Rozważania wstępne, przeł. Krzysztof Puławski, Media Rodzina, Poznań 2010.
  12. Sagan Dariusz, Naturalizm metodologiczny a zagadnienie prawdy w nauce, w: Andrzej L. ZACHARIASZ (red.), Poznanie a prawda, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009, s. 167-173.
  13. Whitehead Alfred N., Nauka i świat współczesny, IW Pax, Warszawa 1988.
  14. Wszołek Stanisław, Wprowadzenie do filozofii religii, WAM, Kraków 2004.
  15. Życiński Józef Abp., Inspiracje chrześcijańskie w powstaniu nauki nowożytnej, RW KUL, Lublin 2000.

Further reading

  1. Bylica Piotr, Nauka światopoglądowo neutralna?, Fronda: pismo poświęcone 2012, nr 63, s. 66-79.
  2. Grant Edward, Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej w kontekście religijnym, instytucjonalnym oraz intelektualnym, Prószyński i S-ka, Warszawa cop. 1996.
  3. McGrath Alister, Nauka i religia, WAM, Kraków 2009.
  4. Rodewyk Adolf, Demoniczne opętanie dzisiaj. Fakty i interpretacje, przeł. Małgorzata Grzesik, R.A.F. Scriba, Racibórz 1995.
  5. Sagan Dariusz, „Kardynał Schönborn a stanowisko Kościoła katolickiego wobec sporu kreacjonizmu z ewolucjonizmem”, Filozofia Nauki 2006, nr 1 (53), s. 107-118.
  6. Świerzyński Adam, Filozofia cudu. W poszukiwaniu adekwatnej koncepcji zdarzenia cudownego, Wyd. UKSW, Warszawa 2012.
  7. Życiński Józef, Bóg i ewolucja. Podstawowe pytania ewolucjonizmu chrześcijańskiego, Prace Wydziału Filozoficznego, t. 89, Wyd. TN KUL, Lublin 2002.

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 22-04-2021 15:18)