SylabUZ
Course name | Podstawy turystyki |
Course ID | 04.4-WZS-TiRP-PT- |
Faculty | Faculty of Biological Sciences |
Field of study | tourism and entertainment |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów zagadnieniami współczesnej turystyki - przekazanie informacji na temat turystyki jako zjawiska historycznego, przestrzennego, społecznego i gospodarczego.
Przedmiot prowadzony od podstaw.
Otwartość umysłu, chęć zdobywania wiedzy.
Wykłady
1. Wprowadzenie. Program przedmiotu. Literatura. Formalne warunki zaliczenia przedmiotu. Zarys dziejów turystyki.
2. Turystyka - ogólna charakterystyka zjawiska, klasyfikacja zjawisk turystycznych, terminologia UNWTO, motywy uprawiania turystyki.
3. Uwarunkowania rozwoju turystyki. Funkcje i dysfunkcje turystyki. Kryteria podziału turystyki i jej rodzaje.
4. Wpływ turystyki na człowieka oraz środowisko naturalne, społeczno-kulturowe i gospodarcze.
5. Walory turystyczne - podział i rodzaje. Atrakcyjność turystyczna.
6. Ruch turystyczny i jego specyfika oraz elementy. Charakterystyka podstawowych form ruchu turystycznego. Struktura aktywności turystycznej ludności.
7. Typologia turystów.
8. Produkt turystyczny- wprowadzenie.
9. Organizacja turystyki w Polsce z za granicą.
10. Dylematy rozwoju turystyki - sezonowość w turystyce, turystyka jako nowa forma kolonizacji krajów rozwijających się, turystyka w krajach rozwijających się w perspektywie teorii modernizacji.
Ćwiczenia
1. Czynniki warunkujące rozwój turystyki w Polsce na świecie.
2. Regiony turystyczne Polski.
3. Regiony turystyczne świata.
4. Metody pomiaru ruchu turystycznego i obrotów.
5. Pozytywne i negatywne przykłady rozwoju turystyki.
6. Formy organizacyjne prowadzenia działalności gospodarczej w turystyce.
7. Walory kulturowe jako element tworzący jakość produktu turystycznego.
8. Strategia rozwoju turystyki.
- prelekcja interaktywna
- prezentacja multimedialna
- dyskusja
- metoda zadaniowa
- metoda problemowa
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
1. Alejziak W.: Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku. Wyd. AL. BIS , Kraków 2000.
2. Czerwiński J.: Podstawy turystyki. CeDeWu, Warszawa 2015.
3. Gaworecki W.: Turystyka. Wyd. PWE, Warszawa 2003, 2006; 2010.
4. Gołembski G.: Kompendium wiedzy o turystyce, Wyd. PWN, Warszawa- Poznań 2002.
5. Kurek W. (red.):Turystyka, PWN, Warszawa 2008.
6. Łobożewicz T., Bińczyk G.: Podstawy turystyki. WSE, Warszawa 2001.
1. Przecławski K.: Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, AL. BIS, Kraków 1996.
2. Ozimek I. (red): Współczesna turystyka i rekreacja – nowe wyzwania i trendy. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2012.
3. Różycki P.: Zarys wiedzy o turystyce. Proksenia, Kraków 2006.
Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć
Modified by dr Agnieszka Gandecka (last modification: 16-06-2021 13:05)