SylabUZ

Generate PDF for this page

Krajoznawstwo - course description

General information
Course name Krajoznawstwo
Course ID 04.4-WZS-TiRP-K
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study tourism and entertainment
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Paweł Czechowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Umiejętność definiowania pojęć: krajoznawstwo, obiekt krajoznawczy, centrum krajoznawcze, zespół krajoznawczy, Inwentaryzacja Krajoznawcza Polski;

Umiejętność wskazania źródeł wiedzy krajoznawczej;

Wiedza nt. historii i rozwoju stowarzyszeń o charakterze krajoznawczym;

Wiedza nt. historii oraz rozwoju prasy krajoznawczej;

Wiedza nt. metod oraz form uprawiania krajoznawstwa;

Znajomość rodzajów krajobrazów naturalnych, występujących w Polsce;

Wiedza nt. ochrony dóbr oraz walorów krajoznawczych;

Znajomość oraz umiejętność zlokalizowania obszarów chronionych w Polsce.

Prerequisites

Ogólna wiedza o kraju, zawarta w programach szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły średniej.

 

Scope

Wykłady:

  1. Istota i znaczenie krajoznawstwa. Krajoznawstwo a nauka.
  2. Funkcje społeczno-kulturowe działalności krajoznawczej.
  3. Działalność krajoznawcza jako narzędzie edukacji.
  4. Krajoznawstwo w Polsce – rys dziejów: kronikarstwo, początki muzealnictwa, wyprawy krajoznawcze, Towarzystwo Tatrzańskie, Polskie Towarzystwo Krajoznawcze.
  5. Polskie krajoznawstwo po II wojnie światowej: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze – struktura i działalność, ewolucja.
  6. Sposoby i środki upowszechniania krajoznawstwa: informacja krajoznawcza, kanały i narzędzia przekazu informacji krajoznawczej, odznaki krajoznawcze.
  7. Regionalizm krajoznawczy.
  8. Metody i formy uprzystępniania walorów krajoznawczych – interpretacja dziedzictwa.

Ćwiczenia/Laboratoria:

  1. Krajoznawstwo a turystyka.
  2. Organizatorzy i promotorzy krajoznawstwa: działalność oddolna i zinstytucjonalizowana,  np. Narodowy Instytut Dziedzictwa.
  3. Walory krajoznawcze i ich systematyka.
  4. Podstawy Inwentaryzacji Krajoznawczej Polski: przedmiot inwentaryzacji, grupy rodzajowe, zakres, kartoteki, proces klasyfikacji.
  5. Pozyskiwanie danych krajoznawczych. Informacja krajoznawcza.
  6. Stan obecny i problemy ochrony dóbr i walorów krajoznawczych.
  7. Klasyfikacja typologiczna krajobrazów naturalnych w Polsce.
  8. Obszary chronione w Polsce.
  9. Obiekty na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego Ludzkości UNESCO w Polsce. Pomniki historii. Rezerwaty biosfery.
  10. Archiwa. Zbieractwo i kolekcjonerstwo.
  11. Muzea:  klasyfikacja muzeów,  muzealne wydarzenia cykliczne.
  12. Odznaki krajoznawcze i ich rola w popularyzowaniu krajoznawstwa.
  13. Konkursy wiedzy o Polsce i regionie najbliższym. Questy krajoznawcze.
  14. Identyfikacja i interpretacja dziedzictwa krajoznawczego wybranej „małej ojczyzny”.

Teaching methods

  • Wykład, dyskusja, praca z książką;
  • Klasyczna metoda problemowa.
  • Metoda realizacji zadań.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • Zaliczenie na ocenę na podstawie oceny z ćwiczeń/laboratorium. Ocena zadań wykonywanych na zajęciach.
  • Wykłady kończą się egzaminem. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi.

Recommended reading

  1. Kruczek Zygmunt, Kurek Artur, Nowacki Marek, Krajoznawstwo. Zarys teorii i metodyki, Kraków 2003, Wydawnictwo „Proksenia”;
  2. Bieńczyk G. Krajoznawstwo i jego związki z turystyką. Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2003.
  3. Mazur E., Leksykon turystyki i krajoznawstwa; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2000

Further reading

Notes


Modified by dr Agnieszka Gandecka (last modification: 14-06-2021 09:28)