Umiejętność definiowania pojęć: krajoznawstwo, obiekt krajoznawczy, centrum krajoznawcze, zespół krajoznawczy, Inwentaryzacja Krajoznawcza Polski;
Umiejętność wskazania źródeł wiedzy krajoznawczej;
Wiedza nt. historii i rozwoju stowarzyszeń o charakterze krajoznawczym;
Wiedza nt. historii oraz rozwoju prasy krajoznawczej;
Wiedza nt. metod oraz form uprawiania krajoznawstwa;
Znajomość rodzajów krajobrazów naturalnych, występujących w Polsce;
Wiedza nt. ochrony dóbr oraz walorów krajoznawczych;
Znajomość oraz umiejętność zlokalizowania obszarów chronionych w Polsce.
Prerequisites
Ogólna wiedza o kraju, zawarta w programach szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły średniej.
Scope
Wykłady:
Istota i znaczenie krajoznawstwa. Krajoznawstwo a nauka.
Funkcje społeczno-kulturowe działalności krajoznawczej.
Działalność krajoznawcza jako narzędzie edukacji.
Krajoznawstwo w Polsce – rys dziejów: kronikarstwo, początki muzealnictwa, wyprawy krajoznawcze, Towarzystwo Tatrzańskie, Polskie Towarzystwo Krajoznawcze.
Polskie krajoznawstwo po II wojnie światowej: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze – struktura i działalność, ewolucja.
Sposoby i środki upowszechniania krajoznawstwa: informacja krajoznawcza, kanały i narzędzia przekazu informacji krajoznawczej, odznaki krajoznawcze.
Regionalizm krajoznawczy.
Metody i formy uprzystępniania walorów krajoznawczych – interpretacja dziedzictwa.
Ćwiczenia/Laboratoria:
Krajoznawstwo a turystyka.
Organizatorzy i promotorzy krajoznawstwa: działalność oddolna i zinstytucjonalizowana, np. Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Walory krajoznawcze i ich systematyka.
Podstawy Inwentaryzacji Krajoznawczej Polski: przedmiot inwentaryzacji, grupy rodzajowe, zakres, kartoteki, proces klasyfikacji.
Pozyskiwanie danych krajoznawczych. Informacja krajoznawcza.
Stan obecny i problemy ochrony dóbr i walorów krajoznawczych.
Klasyfikacja typologiczna krajobrazów naturalnych w Polsce.
Obszary chronione w Polsce.
Obiekty na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego Ludzkości UNESCO w Polsce. Pomniki historii. Rezerwaty biosfery.
Archiwa. Zbieractwo i kolekcjonerstwo.
Muzea: klasyfikacja muzeów, muzealne wydarzenia cykliczne.
Odznaki krajoznawcze i ich rola w popularyzowaniu krajoznawstwa.
Konkursy wiedzy o Polsce i regionie najbliższym. Questy krajoznawcze.
Identyfikacja i interpretacja dziedzictwa krajoznawczego wybranej „małej ojczyzny”.
Teaching methods
Wykład, dyskusja, praca z książką;
Klasyczna metoda problemowa.
Metoda realizacji zadań.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Zaliczenie na ocenę na podstawie oceny z ćwiczeń/laboratorium. Ocena zadań wykonywanych na zajęciach.
Wykłady kończą się egzaminem. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi.
Recommended reading
Kruczek Zygmunt, Kurek Artur, Nowacki Marek, Krajoznawstwo. Zarys teorii i metodyki, Kraków 2003, Wydawnictwo „Proksenia”;
Bieńczyk G. Krajoznawstwo i jego związki z turystyką. Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2003.
Mazur E., Leksykon turystyki i krajoznawstwa; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2000
Further reading
Notes
Modified by dr Agnieszka Gandecka (last modification: 14-06-2021 09:28)