SylabUZ
Course name | Ekonomika turystyki i rekreacji |
Course ID | 04.4-WZS-TiRP-ETR |
Faculty | Faculty of Biological Sciences |
Field of study | tourism and entertainment |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Przekazanie wiedzy z zakresu ekonomicznych podstaw gospodarki turystycznej. Zapoznanie słuchaczy ze specyfiką rynku turystycznego po stronie popytu i podaży. Zapoznanie studentów z procesami wpływu turystyki na gospodarkę narodową. Uświadomienie studentom problemów pomiaru wpływu turystyki na gospodarkę.
Podstawowa wiedza z zakresu podstaw turystyki, podstaw mikro- i makroekonomii.
1. Turystyka jako działalność gospodarcza. Charakter gospodarki turystycznej.
2. Substytucja i komplementarność w gospodarce turystycznej. Charakter produktu turystycznego.
3. Elastyczność popytu turystycznego i podaży turystycznej.
4. Sezonowość w turystyce i jej skutki dla podmiotów gospodarki turystycznej.
5. Ekonomiczna funkcja turystyki. Wpływ turystki na PKB. Rachunek satelitarny turystyki.
6. Wpływ turystki na bilans płatniczy i wymianę międzynarodową.
7. Wpływ turystyki na poziom cen (inflacja), inwestycje, zatrudnienie.
8. Pośredni wpływ turystyki na gospodarkę - mnożnik turystyczny.
9. Integracja europejska a rozwój turystyki.
10. Turystyka transgraniczna. Euroregiony.
11. Regiony turystyczne. Polityka regionalna Unii Europejskiej. Cele i założenia polityki regionalnej w latach 2021-2027.
Podczas wykładów ilustrowane będą materiały poglądowe (prezentacja multimedialna). Na zajęciach przedstawione zostaną studia przypadków, a także scenariusze nawiązujące do określonego celu zajęć i stanowiących podstawę do konwersacji. W trakcie zajęć studenci będą omawiać i prezentować wybrane zagadnienia.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ocena z przedmiotu, która jest średnią ważoną oceny z zaliczenia wykładów (50%) i zaliczenia ćwiczeń (50%).
1. Biernat E. (red.), Trendy w turystyce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.
2. Gołembski G., Turystyka w badaniach ekonomicznych, PWN, Warszawa 2015.
3. Dziedzic E., Skalska T., Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rynku usług turystycznych w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.
4. Jurkowska B., Uwarunkowania rozwoju współpracy transgranicznej w Europie. Implikacje dla integracji polsko-niemieckiej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018.
5. Ustawa z dnia 24listopada 2017r.o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych Dz. U. 2017 poz. 2361.
1. Gaworecki W., Turystyka, PWE, Poznań 2000.
2. Gołembski G. (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN Warszawa 2000.
3. Lipnicki L., Ruch turystyczny: wybrane zagadnienia, Wyd. Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wlkp. 2019.
4. Mwikali V., Tourism motivation and experience, Grin Verlag, München 2020.
Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć.
Modified by dr inż. Barbara Jurkowska (last modification: 07-06-2021 12:30)