SylabUZ

Generate PDF for this page

Ekonomika turystyki i rekreacji - course description

General information
Course name Ekonomika turystyki i rekreacji
Course ID 04.4-WZS-TiRP-ETR
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study tourism and entertainment
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Barbara Jurkowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie wiedzy z zakresu ekonomicznych podstaw gospodarki turystycznej. Zapoznanie słuchaczy ze specyfiką rynku turystycznego po stronie popytu i podaży. Zapoznanie studentów z procesami wpływu turystyki na gospodarkę narodową. Uświadomienie studentom problemów pomiaru wpływu turystyki na gospodarkę.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu podstaw turystyki, podstaw mikro- i makroekonomii.

Scope

1. Turystyka jako działalność gospodarcza. Charakter gospodarki turystycznej.

2. Substytucja i komplementarność w gospodarce turystycznej. Charakter produktu turystycznego.

3. Elastyczność popytu turystycznego i podaży turystycznej.

4. Sezonowość w turystyce i jej skutki dla podmiotów gospodarki turystycznej.

5. Ekonomiczna funkcja turystyki. Wpływ turystki na PKB. Rachunek satelitarny turystyki.

6. Wpływ turystki na bilans płatniczy i wymianę międzynarodową.

7. Wpływ turystyki na poziom cen (inflacja), inwestycje, zatrudnienie.

8. Pośredni wpływ turystyki na gospodarkę - mnożnik turystyczny.

9. Integracja europejska a rozwój turystyki.

10. Turystyka transgraniczna. Euroregiony.

11. Regiony turystyczne. Polityka regionalna Unii Europejskiej. Cele i założenia polityki regionalnej w latach 2021-2027.

Teaching methods

Podczas wykładów ilustrowane będą materiały poglądowe (prezentacja multimedialna). Na zajęciach przedstawione zostaną studia przypadków, a także scenariusze nawiązujące do określonego celu zajęć i stanowiących podstawę do konwersacji. W trakcie zajęć studenci będą omawiać i prezentować wybrane zagadnienia.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z przedmiotu, która jest średnią ważoną oceny z zaliczenia wykładów (50%) i zaliczenia ćwiczeń (50%).

Recommended reading

1. Biernat E. (red.), Trendy w turystyce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.

2. Gołembski G., Turystyka w badaniach ekonomicznych, PWN, Warszawa 2015.

3. Dziedzic E., Skalska T., Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rynku usług turystycznych w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.

4. Jurkowska B., Uwarunkowania rozwoju współpracy transgranicznej w Europie. Implikacje dla integracji polsko-niemieckiej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018. 

5. Ustawa z dnia 24listopada 2017r.o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych Dz. U. 2017 poz. 2361.

 

Further reading

1. Gaworecki W., Turystyka, PWE, Poznań 2000.

2. Gołembski G. (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN Warszawa 2000.

3. Lipnicki L., Ruch turystyczny: wybrane zagadnienia, Wyd. Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wlkp. 2019.

 

4. Mwikali V., Tourism motivation and experience, Grin Verlag, München 2020.  

Notes

Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć.


Modified by dr inż. Barbara Jurkowska (last modification: 07-06-2021 12:30)