SylabUZ
Course name | Warsztaty komunikacji interpersonalnej |
Course ID | 04.4-WB-TiR2P-F2-WarKI-S21 |
Faculty | Faculty of Biological Sciences |
Field of study | tourism and entertainment |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 20 | 1,33 | 12 | 0,8 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest rozwój kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej analizowanych z perspektywy:
- komunikatywności - pozyskiwanie informacji, nawiązywanie kontaktu, przekazywanie zrozumiałych informacji, komunikacja werbalna i niewerbalna, słuchanie, bariery w komunikacji;
- pracy w zespole: komunikacja grupowa, budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych, wpływ grupowy.
znajomość zagadnień realizowanych podczas socjologii oraz psychologii społecznej
1. Pojęcie komunikacji interpersonalnej. Zasady skutecznej komunikacji. Komunikowanie informacyjne a komunikowanie perswazyjne. Strategie komunikacji.
2. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Uważne i nieoceniające słuchanie.
3. Bariery w komunikowaniu. Typowe błędy komunikacyjne. Szumy i filtry komunikacyjne. Komunikacja asertywna.
4. Płeć a komunikacja. Style komunikacji kobiet i mężczyzn.
5. Zasady komunikacji w grupie. Umiejętność współpracy i diagnozy procesów zachodzących w grupie. przezwyciężanie sytuacji konfliktowych.
6. Kontakt z grupą oraz z drugim człowiekiem online- zalety i ograniczenia. Wypracowanie efektywnych sposobów komunikowania się w Internecie oraz nauki zdalnej.
7. Autoprezentacja. Wystąpienia publiczne. Kłamstwo i manipulacje.
8.Analiza i praca własna nad sposobami komunikowania się. Określenie własnego stylu w komunikacji. Analiza swojego sposobu interakcji z innymi – okno Johari.
9. Debata.
wykład problemowy, wykład informacyjny, dyskusja, burza mózgów, praca w grupie, praca indywidualna
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
aktywność na zajęciach (20%), udział w debacie (50%), kolokwium (30%)
1. McKay, M.,Davis, M., Fanning, P., Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP, 2018.
2. Kuś G., Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Materiały szkoleniowe, Warszawa 2012.
3. Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening, Warszawa Difin 2018.
4. Hulewska A., Asertywność w ćwiczeniach, Warszawa Samo Sedno 2014.
5. Filiciak M., Ptaszek G., (red.).Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009.
1. Cheri H., Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie, Warszawa Świat Książki 2008.
2. Aronson E., Pratkanis A., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa Wyd. Naukowe PWN 2009.
3. Łucka M., Małkowska K., Chabior A., Różnice w strategiach autoprezentacji między kobietami i mężczyznami na portalu sympatia.onet.pl, w: Kobiecość i męskość (red. Bogna Bartosz). Warszawa: ENETEIA, 2011
4. Janda-Dębek B., Jak kłamią kobiety?, w: Kobiecość i męskość (red. Bogna Bartosz). Warszawa: ENETEIA, 2011.
5. Cebula M., Męskość i kobiecość w wymiarze komunikowania, w: Kobiecość i męskość (red. Bogna Bartosz). Warszawa: ENETEIA, 2011.
Modified by dr Agnieszka Gandecka (last modification: 09-06-2021 15:59)