SylabUZ

Generate PDF for this page

Andragogika - course description

General information
Course name Andragogika
Course ID 04.4-WB-TiR2P-F1-An-S21
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study tourism and entertainment
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Gandecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 20 1,33 12 0,8 Credit with grade

Aim of the course

Wykształcenie u studentów umiejętności dostrzegania i diagnozowania potrzeb edukacyjnych ludzi w różnych środowiskach społecznych i zróżnicowanych pod względem wieku (w szczególności dorosłych). Kształtowanie umiejętności doboru umiejętności doboru odpowiednich form kształcenia i samodoskonalenia zawodowego przez całe życie. Umiejętność oferowania produktów turystycznych zawierających możliwości edukacyjne i poznawcze dla ludzi dorosłych.

Prerequisites

Przedmiot realizowany od podstaw

Scope

1. Przedmiot, struktura i zadania andragogiki. Polska 2030 – wyzwania rozwojowe społeczeństwa polskiego. Perspektywa uczenia się przez całe życie – uczenie się w kolejnych etapach życia i kariery.

2. Wczesna dorosłość – charakterystyka fazy życia. Człowiek dorosły – fazy odpowiedzialności życiowej. Starość w cyklu życia. Uczenie się człowieka dorosłego.

3. Aktywność kulturalna i turystyczna ludzi dorosłych. Nauczyciel edukacji dorosłych: edukator czy mentor?

4. Potrzeby i możliwości wychowania dorosłych. Uczeń dorosły – specyfika dydaktyki. Determinanty i swoistość wychowania dorosłych. Proces kształcenia dorosłych i jego główne składniki. Cele kształcenia. Formy edukacji dorosłych. Treści kształcenia i zasady ich organizacji. Zasady nauczania dorosłych. 

5. Metody kształcenia dorosłych. Środki dydaktyczne. Kształcenie ustawiczne jako społeczna potrzeba uzupełniania wiedzy. Uzupełnianie wiedzy jako zjawisko społeczne. Potrzeba uzupełniania wiedzy w systemie szkolnym. Potrzeba uzupełniania wiedzy w systemie pozaszkolnym.

Teaching methods

Ćwiczenia konwersatoryjne

Prezentacja „studium przypadku” z zastosowaniem środków audio-wizualnych (prezentacja multimedialna).

Opracowanie oferty DK skierowanej do dorosłych

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • Aktywne uczestnictwo w zajęciach
  • Pozytywna ocena z przygotowania i przedstawienia programu działalności DK w formie oferty dla dorosłych

Recommended reading

  1. Turos L., Andragogika ogólna, Warszawa 2004.
  2. Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych, Warszawa 1999.
  3. Pachociński R., Andragogika w wymiarze międzynarodowym, Warszawa 1998.
  4. Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wrocław 1998.
  5. Zych A., Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej, Warszawa 1999.
  6. Stolarczyk – Ambroziak E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004.

Further reading

1. Boczukowa B., Jak kształcić dorosłych: refleksje andragoga, „Adam Marszałek”, Toruń, 2010.

2. Czerniawska O., Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2011.

3. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych, Warszawa 1992.

4. Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.

Notes


Modified by dr Agnieszka Gandecka (last modification: 07-06-2021 08:53)