SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy 1 - course description

General information
Course name Pedagogy 1
Course ID 05.0-WK-MATP-Pe1-S19
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Mathematics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Available in specialities Mathematics Education
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 - - Credit with grade
Practical training 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.

Prerequisites

Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie, (auto) refleksyjne myślenie o procesach uczenia się – nauczania.

Scope

  • Koncepcje psychologiczne i ich pedagogiczne implikacje. (B.2.W2., B.2.U2.)
  • Dyskursy edukacyjne i ich pedagogiczne implikacje. (B.2.W1., B.2.U1., B.2.K3.)
  • Współczesne warunki uczenia się. Zmiana kulturowa i edukacyjna. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
  • Kultura szkoły. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
  • Program ukryty edukacji. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
  • Warunki efektywności pracy dydaktycznej i wychowawczej. (B.2.W4., B.2.W5., B.2.U4., B.2.K1., B.2.K4.)
  • Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. (B.2.W4., B.2.U5., B2.K2.)
  • Procesy zachodzące w grupie społecznej/klasie szkolnej. Mechanizmy działania grupy. (B.2.W4., B.2.U5.)
  • Mechanizmy wpływu społecznego i możliwości ich wykorzystania w pracy wychowawczej i dydaktycznej. (B.2.W5., B.2.W6., B.2.U4., B.2.U6, B.2.U7., B.2.K4.)
  • Trudności szkolne. Terapia pedagogiczna. (B.2.W6., B.2.W7., B.2.U4., B.2.U6., B.2.U7., B.2.K4.)
  • Programy wychowawcze i profilaktyczne szkoły. Lekcja wychowawcza. (B.2.W5., B.2.W6., B.2.U4., B.2.U6., B.2.U7., B.2.K4.)

Teaching methods

Warsztaty, praktyka.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest średnia z ocen uzyskanych za:

1)       przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta indywidualnie bądź w grupie zadaniowej warsztatów dotyczących wybranej tematyki; (Laboratorium)

2)       sporządzenie arkusza obserwacji z wybranej placówki oświatowej. (Praktyka)

Recommended reading

  1. Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
  2. Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
  3. Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków: 2006.
  4. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.
  5. Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2010.
  6. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
  7. Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
  8. K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania, t. 1-2, , PWN, Warszawa 2002.
  9. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1996.
  10. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
  11. Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Further reading

  1. E. Kobyłecka, I. Nowosad, M. J. Szymański (red.), Edukacja. Jakość czy równość?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
  2. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, tłum. A. Jankowski, „Media Rodzina”, Poznań 2002.
  3. Nowosad I., Szymański M. J. (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wyd. UZ, Akademia Pedagogiczna, Zielona Góra – Kraków 2004.
  4. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2003.
  5. Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych
  6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 05-05-2021 13:34)