Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.
Wymagania wstępne
Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie, (auto) refleksyjne myślenie o procesach uczenia się – nauczania.
Zakres tematyczny
Koncepcje psychologiczne i ich pedagogiczne implikacje. (B.2.W2., B.2.U2.)
Dyskursy edukacyjne i ich pedagogiczne implikacje. (B.2.W1., B.2.U1., B.2.K3.)
Współczesne warunki uczenia się. Zmiana kulturowa i edukacyjna. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
Kultura szkoły. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
Program ukryty edukacji. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
Warunki efektywności pracy dydaktycznej i wychowawczej. (B.2.W4., B.2.W5., B.2.U4., B.2.K1., B.2.K4.)
Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. (B.2.W4., B.2.U5., B2.K2.)
Procesy zachodzące w grupie społecznej/klasie szkolnej. Mechanizmy działania grupy. (B.2.W4., B.2.U5.)
Mechanizmy wpływu społecznego i możliwości ich wykorzystania w pracy wychowawczej i dydaktycznej. (B.2.W5., B.2.W6., B.2.U4., B.2.U6, B.2.U7., B.2.K4.)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest średnia z ocen uzyskanych za:
1) przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta indywidualnie bądź w grupie zadaniowej warsztatów dotyczących wybranej tematyki; (Laboratorium)
2) sporządzenie arkusza obserwacji z wybranej placówki oświatowej. (Praktyka)
Literatura podstawowa
Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków: 2006.
Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.
Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2010.
Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania, t. 1-2, , PWN, Warszawa 2002.
Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1996.
Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca
E. Kobyłecka, I. Nowosad, M. J. Szymański (red.), Edukacja. Jakość czy równość?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, tłum. A. Jankowski, „Media Rodzina”, Poznań 2002.
Nowosad I., Szymański M. J. (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wyd. UZ, Akademia Pedagogiczna, Zielona Góra – Kraków 2004.
Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2003.
Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 05-05-2021 13:34)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.