Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki matematyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły podstawowej, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.
Prerequisites
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego oraz psychologiczno-pedagogicznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III semestrze studiów).
Scope
Obserwowanie
czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna w toku prowadzonych przez niego lekcji, aktywności uczniów; toku lekcji, stosowanych metod i form pracy oraz pomocy dydaktycznych,
interakcji dorosły – dziecko oraz interakcji między dziećmi w toku lekcji, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie,
sposobów aktywizowania i oceniania uczniów; oraz zadawania i kontrolowania pracy domowej,
funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
działań podejmowanych przez nauczyciela na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa.
Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w:
planowaniu i przeprowadzaniu lekcji; organizowaniu pracy w grupach,
kontrolowaniu i ocenianiu uczniów; przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
organizowaniu przestrzeni klasy; sprawowaniu nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa.
Pełnienie roli nauczyciela poprzez:
planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji do poziomu rozwoju uczniów,
Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych:
prowadzenie dokumentacji praktyki; konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
przebiegu prowadzonych lekcji oraz realizacji zamierzonych celów w konsultacji z nauczycielem-opiekunem,
omawianie obserwowanych i prowadzonych lekcji oraz zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
Teaching methods
Ćwiczenia praktyczne w szkole podstawowej.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Na ocenę praktyki składają się:
opinia wraz z oceną wystawiona przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły (15 pkt),
prawidłowo przygotowane hospitacje lekcji, zaangażowanie i aktywność na zajęciach (9 pkt),
terminowość przedkładania odpowiednich dokumentów związanych z realizacją praktyki (6 pkt).
W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.
Recommended reading
1. Podręczniki z matematyki do szkoły podstawowej.
2. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki do szkoły podstawowej.
Further reading
Notes
Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 12-06-2022 06:22)