SylabUZ
Course name | Studium historii |
Course ID | 08.3-WH-HD-SH-S16 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | History |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, którzy ukończyli na stopniu I inny kierunek studiów niż historia lub pokrewny i ma za zadanie ogólne wprowadzenie w problematykę historyczną, terminologię i uporządkowanie oraz przypomnienie wiedzy z zakresu historii uzyskanej na niższych stopniach edukacyjnych.
brak
1) Narodziny Europy. 2) Od niewolnictwa do społeczeństwa informatycznego. 3) Gospodarka i społeczeństwo w dziejach. 4) Wschód i Zachód w dziejach Europy. 5) Państwo a naród w historii. 6) Pierwszy okres modernizacji: Polska i Europa Środkowa w średniowieczu. 7) Dziejowa rola szlachty. 8) Spór o rozbiory Polski. 9) Ocena dziejowa powstań narodowych. 10) Dzieje duchowości polskiej: religijność, sarmatyzm, megalomania narodowa. 11) Drugi okres modernizacji: oświecenie 12) Spór o Polskę w XX wieku. 13) Tradycja w dziejach narodu polskiego. 14) Polska w geopolityce europejskiej od X do XXI wieku.
Dyskusja, dyskusja punktowana, rozmowa nauczająca, debata za i przeciw, analiza tekstu naukowego i popularnonaukowego, analiza źródeł historycznych, praca z mapą, praca pisemna.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu uzyskanie minimum 7 pkt. (max 15 pkt) za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w różnych rodzajach dyskusji i debatach oraz przygotowanie pozytywnie ocenionej pracy pisemnej na zadany temat. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach konsultacji. 50% oceny końcowej stanowi praca pisemna (max 35 pkt.). Student ponadto zobowiązany jest do przeczytania dwóch lektur i zaliczenia ich na konsultacjach (max 20 pkt).
Ocena końcowa:
35-46,5 pkt. – dostateczny
47-49,5 pkt. – dostateczny plus
50-59,5 pkt. – dobry
60-62,5 pkt. – dobry plus
63-70 pkt. – bardzo dobry
1. Davies N., Europa. Rozprawa historyka z historią, Kraków 2003.
2. Historia Europy, red. J. Carpentier, F. Lebrun, Warszawa 1994.
3. Rietbergen P., Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001.
4. Zamoyski A., Własną drogą. Osobliwe dzieje Polaków i ich kultury, Kraków 2002.
1. Davies N., Boże Igrzysko. Historia Polski, Kraków 1993.
2. Im Hof U., Europa oświecenia, Warszawa 1995.
3. Kłoczowski J., Młodsza Europa. Europa Środkowo-Wschodnia w kręgu cywilizacji chrześcijańskiej średniowiecza, Warszawa 1998.
4. Kłoczowski J., Europa. Chrześcijańskie korzenie, Warszawa 2004.
5. McCormick, Narodziny Europy. 300-900. Korzenie gospodarki europejskiej, Warszawa 2007.
6. Modzelewski K., Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.
7. Samsonowicz H., Miejsce Polski w Europie, Warszawa 1995.
8. Serejski H., Europa a rozbiory Polski. Studium historiograficzne, Warszawa 2009.
9. Wyczański A., Polska Rzeczą Pospolitą Szlachecką, Warszawa 1991.
10. Zakrzewski A, Wizje niepodległości, Warszawa 1983.
brak
Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2021 23:22)