SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of Teaching History II - course description

General information
Course name Methodology of Teaching History II
Course ID 05.1-WH-WND-DH2-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Available in specialities Analityk informacji, Teaching
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Bogumiła Burda
  • dr Małgorzata Szymczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit

Aim of the course

Dydaktyka historii przygotowuje do nauczania historii w szkole ponadpodstawowej.

Prerequisites

brak

Scope

wykład:

1) Kierunki i przemiany w polskiej dydaktyce historii. Systemy edukacyjne i w Polsce, w Europie i na świecie.   2) Podstawa programowa kształcenia historycznego w szkole ponadpodstawowej. Układ treści. 3) Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa 4) Umiejętności kluczowe a umiejętności przedmiotowe, taksonomia celów  nauczania. 5) Praktyczno-teoretyczny wymiar edukacji historycznej (świadomość historyczna, manipulacja w historii, mity i stereotypy, prawda i obiektywizm, wartości  i wartościowanie w edukacji historycznej) 6) Współczesne strategie kształcenia historycznego. Nauczanie problemowe. 7) Praca badawcza, praca pozalekcyjna i pozaszkolna ucznia. 8) Dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w  tym  elektronicznych  i  obcojęzycznych, myślenie  komputacyjne w rozwiązywaniu problemów; 9) Wzór osobowościowy nauczyciela historii. Etyka zawodu. 10) Dobre  praktyki w nauczaniu historii. 11) Metody badań pedagogicznych i możliwości pracy badawczej nauczyciela historii.

ćwiczenia

1)Indywidualizacja nauczania. Praca z uczniem z SPE lekcjach historii; 2) Przyczyny niepowodzeń szkolnych. Budowa programu naprawczego; 3) Ocenianie zewnętrzne – egzamin maturalny. Standardy wymagań maturalnych. Przygotowanie ucznia do matury z historii. 4) Motywowanie uczniów do nauki. 5) Ład lekcyjny. Czynności zakłócające ład lekcyjny. Sposoby radzenia sobie z zakłóceniem ładu lekcyjnego. 6) Praca badawcza, praca pozalekcyjna i pozaszkolna ucznia. 7) Wycieczka – jej funkcje i przygotowanie. 8) Rola muzeum w nauczaniu historii. 9) Awans zawodowy nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.

Teaching methods

wykład: informacyjny, analityczny, problemowy i wyjaśniający.

ćwiczenia: rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

wykład: obecność studenta na wykładach.

ćwiczenia: uzyskanie 5 punktów za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w rozmowie nauczającej (ocenie podlegać będzie prezentacja informacji, zajęcie konkretnego stanowiska wobec omawianych problemów, punktowanie w zakresie: 0-1 pkt);  opracowanie pozytywnie ocenionego projektu (praca pod kierunkiem podczas ćwiczeń): 1) planu naprawczego; 2) planu wycieczki szkolnej;       

W przypadku braku uzyskania minimalnej liczby punktów student jest zobowiązany do zaliczenia podczas konsultacji dwóch lektur.

egzamin: egzamin ustny składający się z odpowiedzi na 3 pytania obejmuje problematykę z zakresu tematycznego przedmiotu.

Recommended reading

1.        Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.

2.        Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.

3.        Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993.

4.        Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.

5.        Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.

Further reading

  1. Aktywizacja uczniów w nauczaniu historii, red. A. Zielecki, Rzeszów 1989.
  2. Arends R. I., Uczymy się nauczać, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1994.
  3. Biała Księga Kształcenia i doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze uczącego się społeczeństwa, Komisja Europejska 1995.
  4. Chańko J., "Nowoczesne techniki" w kształceniu historycznym , „Wiadomości Historyczne” 2011, nr 3.
  5. Dernowska U., Działania nauczyciela a wiedza pojęciowa uczniów, Warszawa 2008.
  6. Edukacja w procesie integracji europejskiej, red. H. Konopka, Białystok 2003.
  7. Harmin M. Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2005.
  8. Historia. Poznanie i przekaz, red. B. Jakubowska,  Rzeszów 2000.
  9. Jak pracować z uczniem zdolnym na lekcji historii, red. M.Machałek - poradnik https://www.ore.edu.pl/2014/12/poradniki-2/    
  10. Konieczka-Śliwińska D., Retoryka we współczesnych szkolnych podręcznikach historii, Poznań 2001.
  11. Korelacja – integracja wiedzy – szansa dla ucznia, red. G. Pańko, J. Wojdon, Wrocław 2006.
  12. Maternicki J., Edukacja historyczna młodzieży. Problemy i kontrowersje u progu XXI wieku, Toruń 1998.
  13.  Niemiecko B, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
  14. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999.
  15. Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.
  16. Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
  17. Okła G., Metoda projektów w nauczaniu historii, „Wiadomości Historyczne” 2000, nr 1.
  18. Rimm S. B., Dlaczego zdolne dzieci nie radzą sobie w szkole, Poznań 2000.
  19. Rimm S.B., Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994.
  20. Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.
  21. Rulka J., Przemiany świadomości historycznej młodzieży, Bydgoszcz 1991.
  22. Stróżyński K., Jakość pracy szkoły: praktycznie, Warszawa-Łódź 2003.
  23. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2007.
  24. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 2004.
  25. Sztuka nauczania. Szkoła, red. K. Konarzewski, Warszawa 2004.
  26. Wartości w edukacji historycznej, red. J. Rulka, Bydgoszcz 1999.
  27. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - poradniki https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi/

Notes

brak


Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2021 23:22)