SylabUZ
Course name | Methodology of Teaching History II |
Course ID | 05.1-WH-WND-DH2-S16 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | History |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 4 |
Available in specialities | Analityk informacji, Teaching |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit |
Dydaktyka historii przygotowuje do nauczania historii w szkole ponadpodstawowej.
brak
wykład:
1) Kierunki i przemiany w polskiej dydaktyce historii. Systemy edukacyjne i w Polsce, w Europie i na świecie. 2) Podstawa programowa kształcenia historycznego w szkole ponadpodstawowej. Układ treści. 3) Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa 4) Umiejętności kluczowe a umiejętności przedmiotowe, taksonomia celów nauczania. 5) Praktyczno-teoretyczny wymiar edukacji historycznej (świadomość historyczna, manipulacja w historii, mity i stereotypy, prawda i obiektywizm, wartości i wartościowanie w edukacji historycznej) 6) Współczesne strategie kształcenia historycznego. Nauczanie problemowe. 7) Praca badawcza, praca pozalekcyjna i pozaszkolna ucznia. 8) Dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów; 9) Wzór osobowościowy nauczyciela historii. Etyka zawodu. 10) Dobre praktyki w nauczaniu historii. 11) Metody badań pedagogicznych i możliwości pracy badawczej nauczyciela historii.
ćwiczenia
1)Indywidualizacja nauczania. Praca z uczniem z SPE lekcjach historii; 2) Przyczyny niepowodzeń szkolnych. Budowa programu naprawczego; 3) Ocenianie zewnętrzne – egzamin maturalny. Standardy wymagań maturalnych. Przygotowanie ucznia do matury z historii. 4) Motywowanie uczniów do nauki. 5) Ład lekcyjny. Czynności zakłócające ład lekcyjny. Sposoby radzenia sobie z zakłóceniem ładu lekcyjnego. 6) Praca badawcza, praca pozalekcyjna i pozaszkolna ucznia. 7) Wycieczka – jej funkcje i przygotowanie. 8) Rola muzeum w nauczaniu historii. 9) Awans zawodowy nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.
wykład: informacyjny, analityczny, problemowy i wyjaśniający.
ćwiczenia: rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem, praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
wykład: obecność studenta na wykładach.
ćwiczenia: uzyskanie 5 punktów za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w rozmowie nauczającej (ocenie podlegać będzie prezentacja informacji, zajęcie konkretnego stanowiska wobec omawianych problemów, punktowanie w zakresie: 0-1 pkt); opracowanie pozytywnie ocenionego projektu (praca pod kierunkiem podczas ćwiczeń): 1) planu naprawczego; 2) planu wycieczki szkolnej;
W przypadku braku uzyskania minimalnej liczby punktów student jest zobowiązany do zaliczenia podczas konsultacji dwóch lektur.
egzamin: egzamin ustny składający się z odpowiedzi na 3 pytania obejmuje problematykę z zakresu tematycznego przedmiotu.
1. Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.
2. Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
3. Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993.
4. Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
5. Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.
brak
Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2021 23:22)