SylabUZ

Generate PDF for this page

Historia dzisiaj - course description

General information
Course name Historia dzisiaj
Course ID 08.3-WH-HD-HD-S17
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Available in specialities Historia w praktyce społecznej
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Maciej Lubik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przedmiot ma na celu przybliżenie roli, jaką historia odgrywa poza światem akademickim oraz ukazanie sposobów, jakimi dociera ona do odbiorcy, jak również przygotowanie przyszłych absolwentów studiów humanistycznych do odpowiedzialnej i efektywnej pracy na rzecz popularyzacji wiedzy historycznej.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Czym jest historia w przestrzeni publicznej? Kim jest „historyk publiczny”?
  2. Rola historii w życiu publicznym – historia w pamięci zbiorowej – historia masowa
  3. Polityka historyczna – historia w mediach opiniotwórczych – spory o historię
  4. Historia w instytucjach kultury i miejscach pamięci
  5. Turystyka historyczna
  6. Historia żywa
  7. Książki i czasopisma popularnonaukowe
  8. Historyczne programy dokumentalne
  9. Historia w przestrzeni internetowej
  10. Historia w filmie i serialu – reinterpretacja i transpozycja historii w świecie w fikcji
  11. Historia w literaturze pięknej i komiksie
  12. Historia w świecie gier
  13. Historia w przestrzeni miejskiej, modzie i muzyce
  14. Historyk poza akademią – odpowiedzialność historyka za obraz dziejów w przestrzeni publicznej

 

Teaching methods

dyskusja, praca z tekstem naukowym, analiza przypadku, metoda projektów, prezentacja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie prezentacji na temat wybranego sposobu popularyzacji wiedzy historycznej (1-6 pkt.) oraz aktywny udział w zajęciach (minimum 3 pkt.). Skala ocen:

5 pkt. – dostateczny

6 pkt. – dostateczny plus

7 pkt. – dobry

8 pkt. – dobry plus

9 pkt. – bardzo dobry

Recommended reading

Domańska E., Stobiecki R., Wiślicz T. (red.), Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, Kraków 2014

Gardner J., LaPaglia P. (red.), Public history. Essays from the field, Malabar 2004

Mazur M., Witek P., Solska E. (red.), Historia w kulturze współczesnej: niekonwencjonalne podejścia do przeszłości, Lublin 2011

Sayer F., Public history. A practical guide, London 2015

Wojdon J. (red.), Historia w przestrzeni publicznej, Warszawa 2018

 

Further reading

Borusiewicz M., Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012

Chapman A., Digital Games as History: How Videogames Represent the Past and Offer Access to Historical Practice, New York – London 2016

Cyboran B., Nauczyciele akademiccy a popularyzacja wiedzy, Kraków 2008

Domańska E., Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, „Teksty Drugie”, 1-2, 2010, s. 45-55

Domańska E. (red.), Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych. Antologia przekładów, Poznań 2002

Domańska E. (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, Poznań 2010

Domańska E., „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie”, 5, 2007, s. 48-61

Kee K. (red.), Pastplay: Teaching and Learning History with Technology, Ann Arbor 2014

Korzeniewski B. (red.), Narodowe i europejskie aspekty polityki historycznej, Poznań 2008

Kula M., Naród, historia i... dużo kłopotów, Kraków 2011

Kurz I. (red.), Film i historia. Antologia, Warszawa 2008

Nowinowski S.M., Pomorski J., Stobiecki R. (red.), Pamięć i polityka historyczna, Łódź 2008

Pawleta M., Festyny archeologiczne: pomiędzy edukacją, popularyzacją a komercjalizacją, „Raport”, 11, 2016, s. 257-275

Pawleta M., Rekonstrukcje i inscenizacje przeszłości w perspektywie turystyki archeologicznej w Polsce, [w:] J. Gancarski (red.), Skanseny archeologiczne i archeologia eksperymentalna szansą na rozwój turystyki, Krosno 2012, s. 364-387

Pawleta M., Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania wytworów wiedzy archeologicznej I archeologii we współczesnej Polsce, „Folia Praehistorica Posnaniensia”, 20, 2015, s. 373-396

Pelczar J. (red.), Muzeum otwarte na edukację, Kraków 2011

Pomian K., Historia – nauka wobec pamięci, Lublin 2006

Rohrscheidt von A.M., Historia w turystyce kulturowej, Warszawa 2018

Rosa A., Funkcja edukacyjna archiwów, Warszawa 2012

Skotarczak D. (red.), Media audiowizualne w warsztacie historyka, Poznań 2016

Szpociński A. (red.), Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, Warszawa 2009

Szpociński A. (red.), Przeszłość w dyskursie publicznym, Warszawa 2013

Szpociński A. (red.), Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, Warszawa 2005

Traba R., Przeszłość w teraźniejszości. Polskie spory o historię na początku XXI wieku, Poznań 2009

Uricchio W., Simulation, History, and Computer Games, [w:] J. Raessens, J. Goldstein (red.), Handbook of Computer Game Studies, Cambridge 2005, s. 327-338

White H., Przeszłość praktyczna, red. E. Domańska, Kraków 2014

Witek P., Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej, Lublin 2016

Witek P., Film historyczny jako "gatunek dwojakiego rodzaju". Kilka uwag metodologicznych o "(nie)użyteczności" teorii genologicznej w refleksji o filmie historycznym, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio F – Historia”, 66 (2), 2011, s. 87-113

Witek P., Kultura – Film – Historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2015

Witek P., Metodologiczne problemy historii wizualnej, „Res Historica”, 37, 2014, s. 159-176 

Witek P., Oswajanie przeszłości w epoce ekranów. Audiowizualne gry kulturowe jako nowe formy konstruowania historycznych światów możliwych, [w:] E. Lorek-Jezińska, T. Siek-Piskozub, K. Więckowska (red.), Worlds in the making: constructivism and postmodern knowledge, Toruń 2006, s. 453-466

Witek P., Polskie  kino  historyczne  jako  kino  „post- narodowej pamięci historycznej”. „Jeszcze  tylko ten las” Jana Łomnickiego i „Wyrok  na Franciszka Kłosa” Andrzeja Wajdy (cz. I), „Sensus Historiae”, 16 (3), 2014, s. 171-192

Wojdon J., Public history, czyli historia w przestrzeni publicznej, „Klio. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, 34 (3), 2015, s. 25-41

Ziębińska-Witek A., Zwrot performatywny w muzeach – między teorią a praktyką, „Teksty Drugie”, 1, 2014, s. 293-308

Notes

brak


Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2021 23:22)