Przedmiot ma za zadanie poszerzenie wiedzy studentów na temat podbojów Republiki Rzymskiej w basenie Morza Śródziemnego i ukazanie procesu kształtowania się Imperium Romanum ze szczególnym uwzględnieniem źródeł narracyjnych do tej epoki.
Prerequisites
Brak
Scope
Wizerunek epoki w świetle ówczesnych źródeł i literatury naukowej. Wizja rzymskiej ekspansji doby republiki u Polibiusza, Liwiusza i Appiana.
Rzym w Italii – od miasta nad Tybrem po pana Italii. Wojny z sąsiadami i z Pyrrusem.
Armia rzymska doby republiki – studium bronioznawcze. Porównanie wojska rzymskiego do armii typu hellenistycznego.
Ustrój republiki rzymskiej (Polibiusz, Dzieje VI) oraz państwa kartagińskiego (Arystoteles, Polityka II, 8).
Stosunki Rzymu i Kartaginy przed pierwszą wojną punicką. Początki konfliktu – przyczyny pierwszego starcia.
Charakterystyka pierwszej wojny punickiej (264-241). Postępy rzymskie na Sycylii i w Afryce. Traktat pokojowy z 241 r. i konsekwencje wojny.
Wojna Hannibala (218-201).
Przyczyny i charakterystyka trzeciej wojny punickiej (149-146). Podsumowanie całego konfliktu.
Divide et impera – polityka imperialna republiki rzymskiej. Organizacja Imperium po podboju: kolonie, municypia, prowincje, państwa sprzymierzone i klienckie.
Zdobycie przez Rzym hegemonii we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego. Stosunki z państwami hellenistycznymi. Wojny macedońskie i syryjskie. Stosunki Rzymu z Pergamonem i Egiptem Ptolemeuszy.
Wpływ kultury hellenistycznej na społeczeństwo, religię i obyczajowość rzymską.
Zdobycze wielkich wodzów późnej Republiki: Sulla, Pompejusz, Cezar.
Rzymskie podboje – sukcesy i zagrożenia dla systemu Republiki. Podsumowanie.
Teaching methods
Rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem nad tekstem źródłowym i tekstem naukowym.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 3 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i/lub prezentacji referatu oraz na zaliczeniu czterech wybranych przez prowadzącego esejów z listy literatury uzupełniającej. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu.