SylabUZ

Generate PDF for this page

Zabytkoznawstwo i muzealnictwo - course description

General information
Course name Zabytkoznawstwo i muzealnictwo
Course ID 08.3-WH-HD-ZMP- 17
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Available in specialities Historia w praktyce społecznej
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów w zakresie wiedzy z zabytkoznawstwa i muzealnictwa jako narzędzi kreowania historii regionalnej i lokalnej w wymiarze zagadnień teoretycznych i praktycznych

Prerequisites

brak

Scope

1) Dziedzictwa kulturowe jako potencjał regionów 2) Wprowadzenie do problematyki muzealnictwa (muzealnictwo i muzeologia, podstawowe pojęcia) 3) Muzea i służby konserwatorskie w Polsce 4) Rola instytucji światowych i europejskich w zakresie ochrony dziedzictwa regionalego 5) Społeczna opieka nad zabytkami w wymiarze lokalnym. 6) Archiwa biblioteki i muzea jako instytucje chroniące dobra kultury na poziomie lokalnym. 7) Zabytki i muzea regionalne jako czynnik regionotwórczy 8) Badania naukowe, popularyzacja ochrony i dokumentacji zabytków oraz krajobrazu kulturowego 9) Wystawy muzealne - narzędzie kreowania historii lokalnej; 10) Historia lokalna zapisana w krajobrazie

Teaching methods

wykład konwersatoryjny, prezentacja, sprawdzian, lektura, dyskusja punktowana

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i prezentacji referatu. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu oraz w wyniku zaliczenia lektury.

Ocena końcowa:

4 pkt. – dostateczny

5 pkt.  – dostateczny plus

6 pkt. – dobry

7 pkt. – dobry plus

8 pkt. – bardzo dobry

Recommended reading

1. O zabytkach. Opieka, ochrona, konserwacja, red. T. Rudkowski, Warszawa 2005.

2. J. Świecimski, Muzea i wystawy muzealne, t. 2, Kraków 1995.

3. Myczkowski Z., Krajobraz wyrazem tożsamości, Kraków 1999.

 

Further reading

1. Bogdanowski J., Wprowadzenie do regionalizmu architektoniczno-krajobrazowego, „Wiadomości Ekologiczne” 1983, t. 29.

2. Duża i mała ojczyzna w świadomości historycznej, źródłach i edukacji, red. B. Burda, M. Szymczak, Zielona Góra 2010.

3. Dziedzictwo a turystyka. Materiały międzynawowej konferencji zorganizowanej w dniach 17-20 września 1998, red. J. Purchla, Kraków 1999.

4. Dziedzictwo kulturowe w XXI wieku – szanse i wyzwania, red. M. Murzyn-Kupisz, J. Purchla, Kraków 2007.

5. Funkcje turystyki i krajoznawstwa w strategii rozwoju regionów w Polsce, Kielce - Wólka Milanowska - Nowa Słupia - Chęciny 2003;

6. Historia krajobrazu kulturowego Dolnych Łużyc i południowej części lubuskiego, red. G. Bayerl. L. C. Belzyt, A. Zutz, Cottbus 2016.

7. Kiciński A., Muzea – strategie i dylematy rozwoju, Warszawa 2004.

8. Kultura krajobrazu Europy Środkowej, red. T. Jaworski, Zielona Góra 2005.

9. Łoś E., Wykorzystanie metody projektów w kształceniu geograficznym i regionalnym, Łódź 2003;

10. Marketing turystyczny regionu, red. S. Kuśmierski, Kielce 2003;

11. „Muzealnictwo” – Rocznik poświęcony historii muzeów, wystawom, technice ekspozycyjnej oraz konferencjom muzealnym.

12. Przyroda Ziemi Lubuskiej, red. A. Jermaczek, M. Maciantowicz, Świebodzin 2005.

13. Rola muzeów w turystyce i krajoznawstwie, red. A. Toczewski, Zielona Góra 2006.

14. Szczepański M. S., Ślęzak- Tazbir W., Region i społeczności lokalna w perspektywie socjologicznej, Górnośląskie Studia Socjologiczne, Seria Nova 1, 2010.

15. Stępnik A., Trzy modele historii regionalnej w nauczaniu szkolnym, Historia i kultura, nr 3, 2002.

16. Unger P., Muzea w nauczaniu historii, Warszawa 1988.

17. Zielecki A., Regionalizm w reformowanej szkole polskiej. “Wiadomości Historyczne” R. 44: 2001 nr 2.

historialokalna.pl 

Notes


Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 20-04-2021 23:22)