SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Eseistyka naukowa |
Kod przedmiotu | 09.0-WH-FGD-EN |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Język obcy jest na kierunkach filologicznych zarówno celem, jak też narzędziem studiów. Sprawne opanowanie języka jest z jednej strony źródłem satysfakcji w trakcie trwania nauki, z drugiej strony warunkuje skuteczne ukończenie studiów, których zwieńczeniem jest napisanie pracy magisterskiej. Decydujące znaczenie ma w tym przypadku umiejętność pisania określonych form i rodzajów tekstów, które obowiązują na studiach oraz stanowią podstawę pisarstwa naukowego. Dużą rolę odgrywa również sprawność zwięzłego wypowiadania się na określony temat, referowanie związków przyczynowo skutkowych, analizowanie danych czy wyciąganie wniosków. Wymienione umiejętności są również niezbędne w pracy zawodowej absolwentów filologii germańskiej.
Brak wymagań wstępnych.
Zakłada się znajomość podstawowych technik i form pracy naukowej, wymaganych na wcześniejszym etapie studiów.
Moduł przeznaczony jest dla studentów wszystkich specjalności, którzy będą zainteresowani pogłębieniem sprawność konstruowania naukowych tekstów akademickich. Podstawę tworzą określone elementy lub moduły wchodzące w skład pisarstwa naukowego, w tym zasady tzw. dobrej praktyki naukowej, sporządzania spisu literatury umiejętności cytowania ze źródeł klasycznych i internetowych, korzystania z dorobku innych autorów i opracowań bez ryzyka posądzenia o plagiat. Ważnym elementem jest opanowanie stylu naukowego, w tym istotnych zagadnień z zakresu "gramatyki tekstu naukowego", umiejętność sporządzenia i analizy diagramów, wykresów i tabel. Zgodnie z zasadą progresji punktem wyjścia będą podstawy procesu pisania: analiza stylu naukowego, funkcje konektorów w konstruowaniu tekstów, typowych kolokacji, umiejętność oceny informacji w literaturze źródłowej, analiza technik i form pracy naukowej. Następnym krokiem będzie tworzenie rodzajów tekstów: notatek (np. z wykładu), podsumowań, komentarzy, abstraktów, handoutów, sprawozdań (np. z praktyki). Ważnym punktem będą również wymagania dotyczące przygotowania i wygłoszenia prezentacji / referatu, z wykorzystaniem współczesnych technik przekazywania informacji.
Główna metoda kształcenia polega na ćwiczeniach w pisaniu, tworzeniu konkretnych rodzajów tekstów lub ich elementów składowych. Ważnym elementem jest krytyczna (indywidualna i grupowa) ocenia i analiza produktów pisarskich. Podstawowe informacje z zakresu pragmatyki i lingwistyki tekstu dyskutowane będą na zajęciach i podczas ewentualnych prezentacji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest sporządzenie minimum trzech z wyżej wymienionych rodzajów tekstów (np. komentarz, diagram, sprawozdanie, protokół et cetera) ) oraz przygotowanie i wygłoszenie krótkiego referatu lub stanowiska na jeden z omawianych tematów. Ocenie podlegać będzie również umiejętność samodzielnego doboru tekstów oraz poprawność językowa i merytoryczna wypowiedzi ustnych i pisemnych.
Przedmiot realizowany w ramach ścieżki językoznawczej.
Zmodyfikowane przez dr Tadeusz Zuchewicz (ostatnia modyfikacja: 18-04-2021 13:18)