SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Śródroczna praktyka wychowawcza I |
Kod przedmiotu | 13.2-WF-FizP-ŚPW-I-S20 |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły podstawowej a w szczególności z organizacją pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz dokumentacją szkolną.
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego.
Zapoznanie się z dokumentacją i obiegiem dokumentów w szkole w tym z zasadami posługiwania się e-dziennikiem z uwzględnieniem przepisów RODO i bezpieczeństwa danych w internecie (B.3.W1).
Zapoznanie się z dokumentacją szkolną (B.3.W2):
statut szkoły z załącznikami;
regulaminy wewnętrzne;
teczka nauczyciela.
Obserwowanie działań podejmowanych przez nauczyciela w czasie prowadzenia lekcji a w szczególności (D.2.W1., D.2.W2.):
zapewnienia bezpieczeństwa w tym bezpieczeństwa emocjonalnego ucznia (B.3.W3);
aktywizowania i motywowania uczniów;
monitorowania i oceniania postępów pracy ucznia w czasie lekcji, wskazywanie sposobów uczenia się;
posługiwania się językiem i obrazem w komunikowaniu się z uczniem;
indywidualizowaniem zadań z uwzględnieniem możliwości i potrzeb ucznia;
prowadzeniu dokumentacji przez nauczyciela.
Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w (D.2.K1., B.3.K1.):
planowaniu lekcji z uwzględnieniem wszystkich jej ogniwów;
doborze form i metod pracy adekwatnych do zakładanych celów, realizowanych treści, umiejętności wstępnych uczniów i możliwości technicznych pracowni;
zapewnieniu bezpieczeństwa i komfortu pracy na lekcji ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących w klasie zasad pracy;
monitorowaniu i ocenianiu postępów pracy ucznia.
Pełnienie roli nauczyciela poprzez (D.2.U2.):
planowanie i realizowanie lekcji w tym lekcji wychowawczych według zaakceptowanego planu (B.3.U5.);
stosowaniu wybranych form i metod pracy z uczniem i zespołem klasowym;
monitorowaniem i ocenianiem postępów pracy ucznia;
zapewnienie bezpiecznej i komfortowej pracy ucznia podczas lekcji.
Ewaluacja działań poprzez (B.3.U1., B.3.U2., B.3.U3., B.3.U6.):
prowadzenie Dziennika Praktyk;
dogłębnej analizie i interpretacji działań podejmowanych i obserwowanych.
Praktyka trwa 2 tygodnie i realizowana jest we wrześniu w szkole podstawowej.
Konsultacje: dyskusja. Działania praktyczne w szkole.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
aktywność na zajęciach: 3 punkty
merytoryczna ocena Dziennika Praktyk poświadczonego przez Dyrektora szkoły: 15 punktów
opinia i ocena nauczyciela-opiekuna: 12 punktów
Dziennik Praktyk zawiera:
scenariusze prowadzonych zajęć wraz z ich ewaluacją;
kwestionariusze obserwowanych lekcji z ich analizą;
[1] Rozporządzenie MEN - podstawa programowa dla szkoły podstawowej
[2]Wewnątrzszkolne przepisy prawa oświatowego: Statut
[3] Program nauczania fizyki w szkole podstawowej (w zależności od szkoły).
[4] Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. pod red. Grzegorza Mazurkiewiczna
[5] Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Paul Dix
[6] Specjalne potrzeby edukacyjne. Jenny Thompson
[1] Nowa psychologia sukcesu. C. Dweck
[2] ORE, Uczeń ze SPE
[3] Kod zachowania. Jessica Minahan Nancy Rappaport
Zmodyfikowane przez dr Marcin Kośmider (ostatnia modyfikacja: 09-05-2021 22:17)