SylabUZ

Generate PDF for this page

Prose Writing Workshop - course description

General information
Course name Prose Writing Workshop
Course ID 09.2-WH-DiksP-WH-PKP-WPP-S19
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Marta Ruszczyńska
  • dr Katarzyna Grabias - Banaszewska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zasadniczym celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat procesu twórczego i prozatorskich form wypowiedzi. Szczególnie chodzi o poznanie tajników rzemiosła pisarskiego przydatnego w oryginalnej twórczości. Zajęcia mają otworzyć studentów mentalnie i warsztatowo na własną twórczość literacką.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Zajęcia organizacyjne (omówienie warunków zaliczenia, przedstawienie zakresu zajęć i literatury).
  2. Warsztat pisarza (język, lektura, rytuały, planowanie).
  3. Pomysł (źródła inspiracji, motyw, konflikt w opowieści).
  4. Anatomia fabuły (szczegółowa struktura fabularna, funkcje opowiadania, czym jest fabuła?, jak utrzymać zainteresowanie czytelnika).
  5. Schemat trzech aktów i łuk ośmiopunktowy.
  6. Scena (scena w prozie, scena akcyjna i reakcyjna).
  7. Przestrzeń.
  8. Wątek poboczny i symboliczny.
  9. Postać – od schematu do istoty.
  10. Siedem technik tworzenia postaci.
  11. Język i dialogi – jak stworzyć iluzję żywej mowy?
  12. Dystans i punkt widzenia (czas narracji, rodzaje punktów widzenia,
  13. Redakcja (pisanie a redagowanie, norma wydawnicza, zapis dialogów).
  14. Publikacja (marketing, rynek wydawniczy, nagrody literackie, czasopisma, prawa autora).
  15. Pisarz jako copywriter.

Teaching methods

Analiza tekstów źródłowych, praca indywidualna i grupowa (dyskusja).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • przygotowanie do zajęć
  • aktywność studenta
  • napisanie i przedstawienie drobnych ćwiczeń pisarskich.

Na zaliczenie należy wykonać 60% zadanych ćwiczeń:

  • 60% - ocena dostateczna
  • 70%  - ocena dostateczna plus
  • 80% - ocena dobra
  • 90%  - dobra plus
  • 100% - ocena bardzo dobra

 

Recommended reading

Biel A., Trening kreatywności, Warszawa 2015.

Dąbała J., Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creativewriting, Lublin 2004;

Dunne W., Podręcznik dramatopisarza. Rozwój bohaterów, budowanie scen i historii, tłum. A. Figura i inni, Warszawa 2014.

Handke R., Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008.

Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, pod red. A. Zawady, Wrocław 2011.

Kompozycja i genologia. Ćwiczenia z poetyki, pod red. A. Gajewskiej, Poznań 2009.

Łysiak W., Perfidia, Valdemar Baldhead, Warszawa 1980.

Seger L., Tworzenie niezapomnianych postaci, Warszawa 2016.

Tkaczyk P., Narratologia, Warszawa 2017.

Watts N., Jak napisać powieść, przeł. i posłowie Ewa Kraskowska, Kraków 1998.

Węcki T., Jak napisać powieść? Najlepszy podręcznik dla pisarzy doświadczonych i początkujących, [brak miejsca wydania] 2019.

Wrycza-Bekier J., Szkoła twórczego pisania: jak zostać autorem bestsellerowych powieści, Gliwice 2011.

Wrycz-Bekier J., Jak napisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę, Warszawa 2006.

Zuckerman A., Jak napisać świetną powieść , tłum. M. Kościuk, Poznań 2000.

Further reading

Bezubik K., Piszę bo chcę… Poradnik kreatywnego pisania, Będzin  2015.

Bonda K., Maszyna do pisania : kurs kreatywnego pisania, Warszawa 2015.

Chojnacki M., Techniki inspiracji. Trening twórczego myślenia,  Poznań 2004.

Filipiak I., Twórcze pisanie dla młodych panien, Warszawa 1999.

Glensk U., Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, Warszawa 2011.

Grant-Adamson L., Jak napisać powieść kryminalną. Kraków 1999.

King S. , Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, tłum. P. Braiter, Warszawa 2008.

Lekcja pisania, red. Monika Sznajderman, Dukla 1998.

Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2005.

Swain D. V., Jak pisać żeby publikować, przeł. M. Burdzy-Barrington, Warszawa 2010.

Tokarczuk O., Opowiadania bizarne, Kraków 2020.

Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2018.

Wejdź w konwencję!: podręcznik kreatywnego pisania, pod red. M. Marzec-Jóźwickiej, Lublin 2019.

Wiszniewski A., Sztuka pisania, Katowice  2003.

Witek R., Hałucha M., Tresura pióra: kurs kreatywnego pisania, wymyślania i fantazjowania, Warszawa 2017.

 

 

Wykaz lektur może być uzupełniany o najnowsze pozycje książkowe wskazane wcześniej przez prowadzącego

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności pisanie kreatywne.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 13-05-2021 14:35)