SylabUZ

Generate PDF for this page

Foreign Language: Spanish - course description

General information
Course name Foreign Language: Spanish
Course ID 09.5-WH-FRMP-H4-Ć-S15_genHJTEF
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia francuska z drugim językiem romańskim
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language spanish
Author of syllabus
  • dr Elżbieta Jastrzębska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Exam

Aim of the course

Nabycie znajomości języka hiszpańskiego na poziomie biegłości językowej B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Prerequisites

Uzyskanie zaliczenia z języka hiszpańskiego z oceną pozytywną w semestrze III, osiągnięcie poziomu biegłości językowej B1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Scope

  1. Cykl praktycznych ćwiczeń z języka hiszpańskiego doskonalących umiejętność porozumiewania się w sytuacjach życia codziennego i zawodowego, prowadzących do uzyskania kompetencji komunikacyjnej i językowej.
  2. Tematyka:

Problemy natury ekonomicznej i demograficznej. Miejsce i języka hiszpańskiego we współczesnym świecie. Strategie komunikacyjne. Wielojęzyczność i wielokulturowość. Poszerzenie wiadomości na temat kultury krajów hiszpańskiego obszaru językowego. Współczesne życie kulturalne: film, literatura, sztuka, piosenka. Wybrane fragmenty literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej. Wypadki. Własne motywacje i strategie uczenia się języków obcych. Komunikacja interkulturowa. Oferta kulturalna i spędzanie wolnego czasu.

3.  Leksyka niezbędna dla zrozumienia ogólnego i szczegółowego sensu tekstu i realizacji sprawności produktywnych: mówienia i pisania. Zakres słownictwa związany z naukami humanistycznymi i społecznymi oraz wyżej wymienioną tematyką.

4. Rozwijanie produktywnych i receptywnych sprawności językowych:

        W zakresie mówienia – kształcenie płynności i skuteczności wypowiedzi ustnych w szerokim zakresie tematów, z wykorzystaniem różnych źródeł. Nabycie umiejętności spontanicznego reagowania w nowych i nietypowych sytuacjach komunikacyjnych

        W zakresie czytania – praca z tekstem informacyjno-użytkowym, publicystycznym i popularno-naukowym, autentycznym tekstem prasowym: analiza, tłumaczenie średnio trudnych tekstów humanistycznych, określanie cech języka potocznego, literackiego i naukowego.

        W zakresie pisania – redagowanie tekstów użytkowych z wykorzystaniem różnych źródeł (np. list o charakterze formalnym i nieformalnym, życiorys, podanie, notatka, konspekt, e-mail itp.)

        W zakresie rozumienia ze  słuchu – nauczanie elementów języka (wyrazów, zwrotów, struktur) niezbędnych dla zrozumienia ogólnego i szczegółowego sensu tekstu; łączenie sprawności rozumienia ze słuchu z innymi sprawnościami: mówieniem, czytaniem i pisaniem.

5. Prezentacja, utrwalenie i stosowanie najważniejszych struktur gramatycznych (miejsce zaimków osobowych w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego w zdaniu oznajmującym i rozkazującym; czas teraźniejszy i czasy przeszłe trybu łączącego (subjuntivo); zdania względne ;zdania warunkowe).

6. Świat hiszpańskojęzyczny i jego dziedzictwo kulturowe.

Teaching methods

Praca z podręcznikiem i dokumentem autentycznym (wybrane teksty mediatyczne i literackie oraz teksty użytkowe życia codziennego); ćwiczenia rozumienia tekstu pisanego i rozumienia ze słuchu, dyskusja, dialog, symulacja, odgrywanie ról, rundka, praca w parach i grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Egzamin końcowy: pisemny (w formie testu sprawdzającego stopień zaawansowania językowego
w zakresie czytania ze zrozumieniem, pisania, rozumienia ze słuchu) oraz ustny (w zakresie mówienia i słuchania).

Próg zaliczenia egzaminu: 60% - co odpowiada ocenie dostatecznej, 70%-80%: dobry, powyżej 80% -90% : +dobry, powyżej 90% : bardzo dobry.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie semestru IV na podstawie aktywnej obecności na zajęciach, pozytywnych ocen z 2-3 sprawdzianów wiedzy i umiejętności językowych i zrealizowania zadań lub projektów określonych przez prowadzącego.

Recommended reading

  1. Encinar, A., Uso interactivo del vocabulario, Edelsa, Madrid, 2010.
  2. Martin Peris, E. i Sans Baulenas, N., Gente 1 i 2, Difusión, Barcelona,  2004.
  3. Mateo, F. i Rojo Sastre A.J., El arte de conjugar en español, Hatier, Paryż, 1984.
  4. Munday,J., Lanzer, H. i Gordon, A.L., Aktywny słownik języka hiszpańskiego, Oxford University Press// Wyd. polskie Lektor, 1995.
  5. Tesiorowska, A., Hiszpański. Gramatyka. Praktyczne repertorium z ćwiczeniami., Edgard, Warszawa, 2010.
  6. Wybrane dokumenty autentyczne: fragmenty literatury, artykuły prasowe, dokumenty życia codziennego.

Further reading

  1. Palencia, R. Uso de la gramática española., Edelsa, Madrid, 2001.
  2. Perlin,J., Mała gramatyka języka hiszpańskiego, PW „Wiedza Powszechna, Warszawa, 1991.
  3. Socorro Lamar M. i Magnowska E., En la misma onda, Wyd.LektorKlett, Poznań 2017.
  4. Wawrykowicz, A., Hiszpański. Gramatyka funkcjonalna z ćwiczeniami, Wydawnictwo Europa, Wrocław, 2007.

Notes


Modified by dr Witold Kowalski (last modification: 30-04-2021 16:04)