SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru: Trening twórczości: teoria i praktyka - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru: Trening twórczości: teoria i praktyka
Course ID 09.2-WH-FRMP-TRT-Ć-S15_pNadGen62RCU
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia francuska z drugim językiem romańskim
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language french
Author of syllabus
  • dr Elżbieta Jastrzębska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Naczelnym zadaniem przedmiotu jest przygotowanie studenta do odgrywania w pełni aktywnej roli w społeczeństwie zarówno w przyszłym życiu zawodowym i społecznym, jak i czasie wolnym, poprzez wspomaganie jego rozwoju osobowego a zwłaszcza postawy twórczej w trzech wymiarach: poznawczym, emocjonalno-motywacyjnym i działaniowym. Celami szczegółowymi są: rozwijanie myślenia dywergencyjnego (płynności, giętkości, oryginalności), poznanie podstawowych metod i strategii twórczego rozwiązywania problemów, wdrażanie do autonomicznego uczenia się przez całe życie ze szczególnym uwzględnieniem technik uczenia się przez odkrywanie i indukcję. Ważnym zadaniem jest również przygotowanie do skutecznej otwartej komunikacji z przedstawicielami innych kultur oraz uświadomienie istotnej roli strategii kreatywnych w uczeniu się języków obcych.

Prerequisites

Podstawowa znajomość języka francuskiego (A2).

Scope

Pojęcie twórczości. Co to jest twórczość? Różne aspekty, poziomy i bieguny twórczości. Teorie postaw twórczych. Postawa twórcza i jej wymiary. Czynniki sprzyjające twórczości i rozwojowi postawy twórczej.Teorie twórczego rozwiązywania problemów. Twórczość praktyczna. Wychowanie do twórczości i jego główne programy.  Trening twórczości: metody, techniki, strategie. Drama kreatywna.

Twórcze nauczanie a nauczanie twórczości. Rola twórczości w procesie dydaktycznym (cel formacyjny
i cel instrumentalny). Twórczość jako makrostrategia nauczania i uczenia się języków obcych. Techniki kreatywne w dydaktyce jęz. obcych (inwentarz i charakterystyka). Abarietyka: inhibitory twórczości. Uczenie się w działaniu. Twórczość a autonomia i autonomizacja. Synergia pracy w grupie i uczenie się we współpracy.

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza przypadku, techniki dramaturgiczne (prezentacja pantomimiczna, technika ról, symulacja), mini-projekt (praca w małych grupach lub tandemach), techniki twórczego pisania, techniki dywergencyjne, asocjacyjne, analogiczne i transformacyjne, metody twórczego rozwiązywania problemów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnej obecności na zajęciach (30%), sprawozdania z wybranej lektury (20%) oraz pisemnego sprawdzianu wiedzy i umiejętności twórczych (50% oceny końcowej).

Recommended reading

  1. Fisher, Robert, Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa,1999.
  2. Fisher Robert, Uczymy się jak uczyć, Warszawa,1999.
  3. Jastrzębska, E, Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym (na przykładzie języka francuskiego), Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, 2011.
  4. Fustier, M. i Fustier, B., Exercices pratiques de la créativité à l'usage du formateur, Editions d’Organisation, Paris, 2001.
  5. Jaoui Hubert, La créativité mode d’emploi, ESF éditeur, Paris, 1996.
  6. Szmidt, K. J. (red.), Trening kreatywności, Wydawnictwo, Gliwice, 2008.
  7. Szmidt K. J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.

Further reading

  1. Cottraux, Jean, A chacun sa créativité, Odile Jacob, Paris, 2010.
  2. Jaoui, H., Tous innovateurs, Dunod, Paris, 2003.
  3. Nęcka, E., Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk 2001.
  4. Popek, Stanisław, Człowiek jako jednostka twórcza, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2003.
  5. Szmidt K. J. Antologia tekstów do psychopedagogiki twórczości, wstęp, wybór i opracowanie, część 1,  WSiP, Warszawa 1997.
  6. Szmidt, J., K. (red.), Dydaktyka twórczości, Oficyna Wydawnicza ”Impuls”, Kraków 2003.

Notes


Modified by dr Witold Kowalski (last modification: 29-04-2021 18:48)