SylabUZ

Generate PDF for this page

Ancient Language : SCS - course description

General information
Course name Ancient Language : SCS
Course ID 09.5-WH-FRSP-SCS-Ć-S14_gen5LJY8
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia rosyjska
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Łuczyk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przedmiot ma na celu (poprzez wykształcenie podstawowych umiejętności wyjaśniania wybranych zjawisk fonetycznych procesami historycznymi) dać studentom niezbędne podstawy do studiów w zakresie gramatyki historycznej języka polskiego, rosyjskiego i innych języków słowiańskich, a także w zakresie gramatyki porównawczej języków słowiańskich. Celem nadrzędnym jest ukazanie wspólnoty językowej Słowian.

Prerequisites

Brak

Scope

Wiadomości ogólne o języku scs.: znaczenie języka staro-cerkiewno-słowiańskiego; działalność Cyryla i Metodego. Pismo scs.; zabytki napisane głagolicą i cyrylicą. Język scs. na tle innych języków słowiańskich i indoeuropejskich. Stosunek języka scs. do języka prasłowiańskiego. Wartość głoskowa liter, zasady czytania i transkrypcji tekstu cyrylickiego. Ogólna charakterystyka systemu fonologicznego scs.: samogłoski, sonanty, spółgłoski; pochodzenie głosek scs. z ps. i pie. Prawo otwartej sylaby. Stosunki prozodyczne: iloczas, akcent, intonacja. Zmiany fonetyczne w grupach z j i w grupie k’t’ (g’t’). Połączenia samogłosek o, e ze spółgłoskami płynnymi przed spółgłoskami (*tort, *tolt, *tert, *telt). Zmiany w zakresie samogłosek jerowych: zanik i wokalizacja jerów. Sonanty. Alternacje wokaliczne: apofonia ilościowa i jakościowa. Alternacje spółgłoskowe. Zmiany w grupach głoskowych (asymilacja, dysymilacja, uproszczenie, redukcja, kontrakcja). Podstawowe wiadomości o fleksji i wybranych zagadnieniach składni języka scs.

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, praca z książką (samodzielna praca z podręcznikiem, praca w zespole), praca z tekstem źródłowym (indywidualna i zespołowa).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie wyników kontroli bieżącej (odpowiedzi ustne) oraz pracy kontrolnej.

Recommended reading

  1. Cz. Bartula, Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej, Warszawa 2006.
  2. T. Brajerski, Język staro-cerkiewno-słowiański, Lublin 1990.
  3. L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 2006.
  4. L. Busłowska, Zeszyt ćwiczeń do nauki języka cerkiewnosłowiańskiego, Hajnówka 2013.

Further reading

  1. J. Kobylińska, Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego z ćwiczeniami, Kraków 1980.
  2. T. Lehr-Spławiński, Cz. Bartula,  Zarys gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego na tle porównawczym, Wrocław 1976.
  3. Z. Stieber, Zarys gramatyki porównawczej języków słowiańskich, Warszawa 2005.
  4. Г.А. Хабургаев, Стaрoславянский язык, Москва 1974.
  5. Т.А. Иванова, Старославянский язык, Санкт-Петербург 2000.

Notes

Przedmiot może być również prowadzony w języku rosyjskim.


Modified by dr hab. Małgorzata Łuczyk, prof. UZ (last modification: 01-05-2021 04:32)