SylabUZ

Generate PDF for this page

Projektowanie bioniczne i laboratorium 3D - course description

General information
Course name Projektowanie bioniczne i laboratorium 3D
Course ID 02.1-WI-ArchP-PBiL3D-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. arch. Alicja Maciejko
  • dr inż. arch. Piotr Sobierajewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z metodyką kształtowania form architektonicznych wychodząc z inspiracji przyrodniczych, poetyckich, abstrakcyjnych idei, które przełożone zostaną na formy użytkowe tj. indywidualne rozwiązania bryłowe i funkcjonalne oparte o zasady kompozycji i percepcji. Wiedza przyczyni się do twórczego podejścia w różnych tematach projektowych z zakresu małej i dużej architektury, form przemysłowych oraz innowacyjnych konstrukcji.

W zakresie umiejętności:

 Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania koncepcji projektowych na podstawie własnej ścieżki, począwszy od idei, obserwacji inspiracji, kończąc na stworzeniem indywidualnego modelu architektonicznego.

W zakresie kompetencji personalnych i społecznych:

 Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uwrażliwienie studenta na problemy kształtowania form architektonicznych w przestrzeni społecznej, kulturowej i przyrodniczej oraz wykształcenie u studentów pewności w podejściu do stosownego rozwiązywania form architektonicznych przeznaczonych do realizacji.

Prerequisites

brak wymagań

Scope

Przedmiot zintegrowany z problematyką i  zakresem  przedmiotu Projektowanie architektoniczne II.

Proces tworzenia form bionicznych w architekturze wychodząc od dowolnych idei poszukujących wywodzących się ze świata przyrody lub abstrakcji myśli w celu identyfikacji architektonu formy użytkowej w wariantach koncepcyjnych a następnie przeprowadzeniu analizy projektowej i dojście do syntezy form z dedykacją do konkretnej przestrzeni publicznej. Przykłady struktur bionicznych i  parametrycznych w różnych skalach w tym geometria i fraktale w świecie przyrody np. złoty podział.

Identyfikowanie struktur i procesów form biologicznych, które mogą mieć zastosowanie w nowoczesnych rozwiązaniach architektonicznych i konstrukcyjnych.

Wybór własnego wariantu na podstawie wypracowanych idei i koncepcji projektowych. Rozwój projektu, praca nad detalami, przygotowanie rysunków wykonawczych dla własnego modelu  3D.  Przyjęcie własnych założeń materiałowych  oraz technologicznych dla wybranego wariantu projektowego. Opracowanie prototypu zgodnie z przyjęta ścieżka realizacji: szkielet, materiał, technologa. Studenci studiują i modelują formy bioniczne i rzeźbiarskie ewentualnie drukują zaprojektowane przez siebie konstrukcje w laboratorium na drukarce 3D. Realizacja projektu w formie prototypu – praca warsztatowa i badawcza, odbywa się przy użyciu dostępnych narzędzi np. budowlanych takich jak wiertarki, dłuta, szlifierki itp.  w zależności od zastosowanego materiału i skali wykonawczej.

 

 

Teaching methods

metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.

Student zdobywa zaliczenie na podstawie projektu  oraz obecności na korektach. Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Recommended reading

Alexander, Christopher, Język wzorców, GWP, Gdańska, 2008.

Charleson, A., W. Structure as Architecture. A source book for architects and structural engineers, Oxford 2005.

Deplazes, A., Constructing Architecture, Basel 2005.

Eekhout, M., Methodology of Product Development in Architecture, Rotterdam 2008.

J. S. Lebiediew. Architektura i bionika, Wydawnictwo: Arkady, 1983

Samek A., Bionika . Wiedza Przyrodnicza dla Inżynierów. Redakcja Wydawnictw AGH,2010

Samek A., Bionika w kształceniu, Wydawnictwa AGH, 2013

Tarczewski, R. Konstruowanie architektury. Uwagi o materializacji formy architektonicznej, Wrocław 2019.

Further reading

Popiel A., Pragłowska E (2008) „Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i
praktyka”, Warszawa, Paradygmat

Notes

Laboratoria , warsztaty wyposażone w sprzęt do modelowania i drukarki 3D.


Modified by dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (last modification: 26-04-2022 11:52)