SylabUZ

Generate PDF for this page

Projektowanie urbanistyczne III - course description

General information
Course name Projektowanie urbanistyczne III
Course ID 02.1-WI-ArchP-PUIII-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Project 45 3 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zdobycie wysoko specjalizowanej wiedzy z zakresu urbanistyki oraz projektowania urbanistycznego. Umiejętność gromadzenia informacji, kształtowania środowiska człowieka zgodnie z jego potrzebami użytkowymi. Znajomość relacji krajobraz – zabudowa użyteczności publicznej oraz projektowanie infrastruktury technicznej budynków proekologicznych a także znajomość elementów tożsamości w architekturze miejskiej i w krajobrazie. 

Prerequisites

brak wymagań

Scope

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem wykładów w ramach  przedmiotu Projektowanie architektoniczne V

PROJEKT  U4  Projekt zagospodarowania przestrzeni w przestrzeni śródmiejskiej, w zwartej zabudowie na podstawie dostarczonych podkładów

PROJEKT U5 Projekt zagospodarowania terenu zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu Projektowanie architektoniczne V (w ramach projektu głównego)

Podstawowe zasady projektowania urbanistycznego – przykłady krajowe i zagraniczne. Wpływ techniki i technologii budowania na projektowaną formę urbanistyczną elementów zagospodarowania miasta. Wpływ stylów architektonicznych na kompozycję przestrzenną projektowanych układów zabudowy miejskiej. Wpływ uwarunkowań funkcjonalnych i środowiskowych na stopień złożoności planu zago­spodarowania terenu zabudowy miejskiej. Kompozycja przestrzenna w projektowaniu urbanistycznym. Główne elementy kompozycji architektoniczno-urbanistycznej. Zagadnienia oddziaływania skali i pro­porcji elementów struktury przestrzennej na obserwatora. Standardy w projektowaniu urbanistycznym. Doświadczenia zagraniczne. Standardy obowiązujące w kraju związane z środowiskiem przyrodniczo-urbanistycznym miejskim i podmiejskim, z intensywnością użytkowania terenu, z warunkami zabudo­wy, zieleni, rekreacji, usług oraz komunikacji. Ogólny zarys systemu planowania przestrzennego w Polsce.

PROJEKT  U4  Projekt zagospodarowania przestrzeni w przestrzeni śródmiejskiej, w zwartej zabudowie na podstawie dostarczonych podkładów.

Na wybranym do projektowego opracowania terenie zainwestowania miejskiego, student po zespołowym prze­prowadzeniu oceny wymogów użytkowych, kulturowych, krajobrazowych, przyrodni­czych, technicznych i społecznych, tworzy założenia projektowe wraz z programem ustalonych zmian i uzupełnień do zrealizowania w istniejącym stanie zagospodarowania tego terenu.

Uzgodnienia urbanistyczne, określenie wspólnych uwarunkowań funkcjonalnych i przestrzennych.Określenie dopuszczalnej wielkości i intensywności zabudowy, linii regulacyjnych i powiązanie z sąsiednią zabudową, definiowanie układu komunikacji pieszej i jezdnej, analiza możliwości dojazdu (dla parkingów i dostaw), dojścia, umiejscowienia głównego wejścia. Określenie charakteru zabudowy, jej wielkości i roli w układzie przestrzennym ulicy czy placu. Budowa roboczego modelu w skali 1:500. Roboczy Plan Zagospodarowania Terenu (PZT - skala 1:500). Bilanse urbanistyczne.

PROJEKT U5 Projekt zagospodarowania terenu zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu Projektowanie architektoniczne V (w ramach projektu głównego)

Na podstawie przygotowanych urbanistycznych materiałów wyjściowych do projektu, student opra­cowuje dla wybranego obszaru zabudowy miejskiej, koncepcję szczegółowego planu przestrzen­nego zagospodarowania terenu w zakresie jakościowo-ilościowych zmian i uzupełnień w jego ist­niejącym stanie zainwestowania miejskiego.

Teaching methods

metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.

Egzamin

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Recommended reading

Chmielewski J. M., Teoria urbanistyki, WAPW, 1996.

Wejchert K.,1984, Elementy kompozycji urbanistycznej. Arkady, Warszawa.

Bogdanowski J. (red.). Architektura krajobrazu. Warszawa – Kraków 1981

Brookes J: Projektowanie ogrodów. Warszawa 2001 [3] Calkins M., 2012, The Sustainable Sites Handbook; A Complete Guide to the Principles, Strategies and Best Practices, for Sustainable Landscapes, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey.

Farr D., 2008, Sustainable Urbanism: Urban Design With Nature, John Wiley and Sons, Hoboken, NJ.

Gehl J., Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych. Kraków 2009

Harris Ch., Dines N, 1998, Time-Saver Standards for Landscape Architecture: Design and Construction Data. McGraw-Hill Inc.

LaGro J.A., 2007, Site Analysis: A Contextual Approach to Sustainable Land Planning and Site Design. John Wiley and Sons, Hoboken, NJ.

Mc Leod, 2008, Detail in Contemporary Landscape Architecture. Laurence King Publishing.

Steenbergen C., Meeks S., Nijhuis S., 2008, Composing Landscapes: Analysis, Typology and Experiments for Design. Birkhauser, Basel – Boston – Berlin.

Further reading

Harris Ch., Dines N, 1998, Time-Saver Standards for Landscape Architecture: Design and Construction Data. McGraw-Hill Inc.

LaGro J.A., 2007, Site Analysis: A Contextual Approach to Sustainable Land Planning and Site Design. John Wiley and Sons, Hoboken, NJ.

Mc Leod, 2008, Detail in Contemporary Landscape Architecture. Laurence King Publishing.

Steenbergen C., Meeks S., Nijhuis S., 2008, Composing Landscapes: Analysis, Typology and Experiments for Design. Birkhauser, Basel – Boston – Berlin.

Notes

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

 


Modified by dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (last modification: 26-04-2022 12:52)