SylabUZ

Generate PDF for this page

Projektowanie urbanistyczne IV - course description

General information
Course name Projektowanie urbanistyczne IV
Course ID 02.1-WI-ArchP-PUIV-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Project 45 3 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

w zakresie wiedzy: zapoznanie z problematyką planowania przestrzennego, w tym z podstawowymi narzędziami polityki przestrzennej, metodami przygotowania analiz uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych oraz interpretacją ich wyników, zapoznanie z kierunkami przekształceń współczesnych miast;

w zakresie umiejętności: umiejętność opracowania i przedstawiania projektu zagospodarowania przestrzennego zespołu zabudowy wraz z zielenią i wybranymi urządzeniami miejskimi, umiejętność opracowania i czytania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru miejskiego;

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań urbanistycznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego.

Prerequisites

brak wymagań

Scope

Wykład: 

Projektowanie urbanistyczne - Rewitalizacja struktur urbanistycznych, przestrzeń sąsiedzka, przestrzenie publiczne

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu: Projektowanie architektoniczne VI

PROJEKT U6 projekt zagospodarowania terenu wokół budynku użyteczności publicznej w zakresie strefy wejścia, dojść, dojazdów dla samochodów osobowych, komunikacji publicznej.

Omówienie na przykładach przestrzennych aspektów działań rewitalizacyjnych

Katalog działań rewitalizacyjnych dla wybranego obszaru rewitalizacji.

Projekt: 

PROJEKT U6 projekt zagospodarowania terenu wokół budynku użyteczności publicznej w zakresie strefy wejścia, dojść, dojazdów dla samochodów osobowych, komunikacji publicznej.

Inwentaryzacja fotograficzna.

Wskazanie potencjału kulturowego, przestrzennego i społecznego miasta (wybranego obszaru) dla wprowadzenia działań rewitalizacyjnych.

Analizy przestrzenne z uwzględnieniem obszaru zdegradowanego: struktura funkcjonalna, powiązania komunikacyjne, walory przyrodnicze, stopień i kategorie zdegradowanych przestrzeni, niedobory funkcjonalne. Określenie stopnia i kategorii degradacji przestrzeni i jej niedoborów funkcjonalnych.

Analizy społeczno- gospodarcze z uwzględnieniem obszaru zdegradowanego: zmiany demograficzne, migracje, bezrobocie, ilość podmiotów gospodarczych, ich wielkość, uciążliwości, realizowane na terenie aktywności kulturalne. Definiowanie zasad współpracy ze społecznością lokalną. Konstrukcja ankiety.

Mocne i słabe strony, możliwości i zagrożenia. Zdefiniowanie możliwości rozwoju społeczno – gospodarczego. Delimitacja obszarów rewitalizacji przeznaczonych do objęcia działaniami rewitalizacyjnymi.

Koncepcja zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru rewitalizacji (skala 1:2000).

Przedstawienie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej obszaru objętego miejscowym planem rewitalizacji.

Teaching methods

metody podające: Wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;

metody poszukujące: Zajęcia projektowe - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.

Student zdobywa zaliczenie na podstawie zdanego kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach i laboratoriach.

Wykłady: Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium wg skali ocen min. 3,0 (dst.) i maks. 5,0 (bdb.) oraz obecności.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność

Recommended reading

Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz.U. z 2015 poz. 1777).

Specyfika odnowy małych i średnich miast w Polsce, Poczobut, J. (red.), Kraków 2009.

Przestrzenne aspekty rewitalizacji - śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe, Jarczewski, W. (red.), Kraków 2009.

Demograficzne i społeczne uwarunkowania rewitalizacji miast w Polsce, Zborowski, A. (red), Kraków 2009.

Aspekty prawne i organizacyjne zarządzania rewitalizacją, Rydzik, W. (red.), Kraków 2009.

Finansowanie i gospodarka nieruchomościami w procesach rewitalizacji, M. Bryx (red.), Kraków 2009.

Rewitalizacja miast polskich – diagnoza, Ziobrowski, Z., Jarczewski, W. (red.), Kraków 2009.

Projekty i programy rewitalizacji w latach 2000-2006, Targowska, F. (red.), Kraków 2006.

Further reading

Rewitalizacja miast w Wielkiej Brytanii, Guzik, R.(red.), Kraków 2009.

Skalski, K., Rewitalizacja we Francji - zarządzanie przekształceniami obszarów kryzysowych w miastach, Kraków 2009.

Rewitalizacja miast w Niemczech, Bryx, M., Jadach-Sepioło, A. (red.), Kraków 2009.

Podręcznik rewitalizacji Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji, UMiRM, Warszawa 2003.

Notes

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych


Modified by dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (last modification: 26-04-2022 12:59)