SylabUZ

Generate PDF for this page

Pracownia plastyczna III - course description

General information
Course name Pracownia plastyczna III
Course ID 02.1-WI-ArchP-PPIII-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. arch. Krzysztof Skwara, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zdobycie wiedzy na temat artystycznych problemów i zadań sztuki w architekturze

Umiejętność wykorzystania technik plastycznych , wiedzy o barwie, kompozycji plastycznej i postrzeganiu w kreowaniu form architektonicznych oaz prezentacji idei autorskich

Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki mającej wiodącą rolę w edukowaniu  społecznym

 

Prerequisites

brak wymagań

Scope

 

Teoria Barwy i kolor w architekturze

 

Rola koloru w architekturze i we wnętrzu.

Cechy wyrazowe barwy oraz elementy psychologii barwy.

Transformacja przestrzeni wnętrza przy pomocy światła.

Kompozycja wnętrza za pomocą kolorów i faktur.

Komunikacja wizualna w architekturze. Podstawowe pojęcia. Elementy psychologii percepcji. Psychofizjologia widzenia. Fizjologia widzenia budowa i funkcjonowanie oka, przekazywanie i analiza wrażeń wzrokowych. Pola i strefy wzrokowe, długość fali świetlnej a wrażenia wzrokowe. Mechanizm powstawania złudzeń optycznych. Spostrzeżenia jako hipotezy. Psychologia postaci a postrzeganie. Zjawiska synestezji, asocjacji, adaptacji. Obraz jako fakt kulturowy. Alfabetyzm wizualny. Znaki i znaczenia. Semantyka znaku. Podstawy kompozycji elementów na płaszczyźnie Podstawy typografii Grafika architektoniczna w ujęciu historycznym i współcześnie. Kody graficzne i sposoby prezentacji w zapisie architektonicznym.

Teoria barw . Kolor w różnych aspektach życia Bodźce i wrażenia barwne, cechy barw, mieszanie barw, barwy chromatyczne a achromatyczne. Mieszanie barw. Bary achromatyczne i chromatyczne/szkice koncepcyjne, eksperymenty kolorystyczne. Zjawiska widzenia barwnego, zjawiska adaptacji i kontrastu barwnego, mieszanie barw addytywne i substraktywne. Kompozycja o zamierzonym wyrazie emocjonalno estetycznym, szkice koncepcyjne, eksperymenty kolorystyczne. Kontrast następczy. Kontrast współczesny barw . Fenomenologiczna charakterystyka barw. Psychologia barwy– Kolor na przykładzie dzieł malarskich. Kolor w architekturze – realizacja i projekty.

Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości kolorystycznej, wyobraźni plastycznej, przestrzennej i kompozycyjnej czerpiącej z wiedzy o budowie formy i koloru.

Wykształcenie umiejętności posługiwania się malarstwem, jako środkiem artystycznego wyrazu w oparciu o znajomość teorii koloru, budowy formy i kompozycji oraz budowania przestrzeni kolorem, a także budowania przestrzeni z wyobraźni. Wykształcenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami malarskimi, w zależności od sytuacji np. lekki szkic koncepcyjny (akwarela), czy budowanie nastroju przy pomocy barw i faktur (tempera, gwasz, akryl). Zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie malarstwa w celu przedstawienia kolorystycznej koncepcji architektonicznej, czy form wykreowanych z wyobraźni. Przygotowanie do zaprezentowania własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni oraz malarskich szkiców architektury wykonanych w plenerze.

Teaching methods

rozwiązywanie zadań plastycznych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym, samodzielne poszukiwanie metod wyrazu artystycznego, kreowanie własnych form płaskich i przestrzennych na podstawie ogólnych wytycznych, dyskusja wyników

obserwacja, analiza, interpretacja, szkice w plenerze, studium z natury

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest przystąpienie do przeglądu końcowego, obecność na 80 % zajęć praktycznych oraz zaliczenie wszystkich ćwiczeń. Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych  z zadań cząstkowych oraz aktywności na zajęciach.

Oddanie oryginałów wszystkich prac

 

Recommended reading

Popek S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej;

M. Rzepińska, Historia koloru, Arkady, Warszawa 2009

M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław 1979

A. Radajewski, Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław 1982

U. Eco, Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2005

J. Czapski, Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016

D. Hornung, Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2009

W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996 

Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1975

W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1984

A. von Hildebrand, Problem formy w sztukach plastycznych, Wydawnictwo UW, Warszawa 2012

Zuziak, Architektura muza malarstwa, wydawnictwo PK, Kraków 2009

J. Gage, Kolor i kultura; Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Towarzystwo autorówi wydawców prac naukowych Universitas, Kraków 2008

A. Fuga, Techniki i materiały, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2008

Goethe J. W. (1981). Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324)). (wyb. i opr. T. Namowicz) Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;

Gombrich E. H. (1981). Sztuka i złudzenie. Warszawa: PIW;

Gregory R.L. (1971). Oko i mózg. Psychologia widzenia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;

Hochberg E. (1970). Percepcja. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;

Kandyński W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich. (tłum. S. Fijałkowski). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy;

Kandyński W. (1996). O duchowości w sztuce. (tłum. S. Fijałkowski), Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi;

Further reading

1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze

Notes

pracownia wyposażona w sztalugi


Modified by dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (last modification: 26-04-2022 12:34)