SylabUZ

Generate PDF for this page

Outdoor Drawing - course description

General information
Course name Outdoor Drawing
Course ID 02.1-WI-ArchP-PR-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr inż. arch. Rafał Dudzik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 30 2 - - Credit

Aim of the course

1. Pobudzanie oraz rozwijanie wyobraźni plastycznej, przestrzennej i kompozycyjnej - czerpiącej z bezpośredniego kontaktu z naturą.

2. Pogłębienie umiejętności kreatywnej obserwacji pejzażu otwartego i otoczenia zurbanizowanego, a także twórczego podejmowania decyzji w poszukiwaniu autorskich rozwiązań kompozycyjnych.

3. Uświadomienie zmienności wizualnego charakteru przestrzeni - w zależności od warunków zewnętrznych (np. pora roku, dnia, warunki atmosferyczne).

4. Ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami rysunku w zależności od sytuacji np. syntetyczny szkic koncepcyjny, lub światłocieniowe studium z natury, (uwydatniające np. elementy detalu architektonicznego), a także budowania nastroju przy pomocy światłocienia (uwzględniającego różnorodność faktur i materii), nie zapominając również o znajomości zarówno budowy formy, jak i kompozycji oraz perspektywy. 

5. Rozwijanie umiejętności prezentowania własnych interpretacji  pejzażu naturalnego i zurbanizowanego oraz umiejętności dyskusji i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej, a także prac swoich kolegów.

Prerequisites

brak wymagań

Scope

Program praktyki:

1. Znaleźć w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej) i sporządzić dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując charakter tych obiektów (pejzaż otwarty/otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy i przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty, a następnie zobrazować badane zjawisko w serii szkiców (syntetycznych/analitycznych).

2. Dokonać analizy wykonanych prac, a następnie zinterpretować wybrane szkice na dużym formacie (rysunek studyjny) - biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu (rysunek linearny/rysunek walorowy/rysunek lawowany) - z umiejętnym zaakcentowaniem architektonicznego detalu, podkreślając charakter wybranego obiektu wraz z jego otoczeniem (kontekstem) - stosując różne rodzaje ekspresji plastycznej.

3. Wyszukać w plenerze ciekawe obiekty architektury zabytkowej i nowoczesnej, a także zabytkowe oraz nowoczesne wnętrza i sporządzić dokumentację fotograficzną. Następnie w technice dowolnej wykonać serię szkiców charakteryzujących daną sytuację. 

4. Dokonać analizy wykonanych prac, a następnie zinterpretować na dużym formacie dwie wybrane kompozycje (np. architektura zabytkowa + zabytkowe wnętrze lub architektura nowoczesna + nowoczesne wnętrze) - podkreślając charakterystyczne detale zarówno na elewacji, jak i we wnętrzu.

Teaching methods

Metody podające:

  • Zaprezentowanie architektury, zabytków oraz historii miejsca odbywania pleneru (e-learning, zwiedzanie).
  • Tematyczne wystawy w uczelnianej Galerii Sztuki

Metody poszukujące:

  • Ćwiczenia: obserwacja, analiza, interpretacja
  • Szkice w plenerze
  • Studium z natury

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1. Zdobył oraz ugruntował wiedzę na temat architektury, zabytków oraz historii miejsca odbywania pleneru.

2. Czerpiąc z bezpośredniego kontaktu z naturą, rozwinął wyobraźnię plastyczną, przestrzenną i kompozycyjną.

3. Znalazł w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej) i sporządził dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując charakter tych obiektów (pejzaż otwarty/otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy i przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty, a następnie zobrazował badane zjawisko w serii szkiców (syntetycznych/analitycznych).

4. Dokonał analizy wykonanych prac, a następnie zinterpretował wybrane szkice na dużym formacie (rysunek studyjny) - biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu (rysunek linearny/rysunek walorowy/rysunek lawowany) - z umiejętnym zaakcentowaniem architektonicznego detalu, podkreślając charakter wybranego obiektu wraz z jego otoczeniem (kontekstem) - stosując różne rodzaje ekspresji plastycznej.

5. Wyszukał w plenerze ciekawe obiekty architektury zabytkowej i nowoczesnej, a także zabytkowe oraz nowoczesne wnętrza i sporządził dokumentację fotograficzną. Następnie wykonał serię szkiców charakteryzujących daną sytuację. 

6. Dokonał analizy wykonanych prac, a następnie przy pomocy dowolnej techniki rysunkowej, zinterpretował na dużym formacie dwie wybrane kompozycje (np. architektura zabytkowa + zabytkowe wnętrze lub architektura nowoczesna + nowoczesne wnętrze) - podkreślając charakterystyczne detale zarówno na elewacji, jak i we wnętrzu.

7. Potrafił zaprezentować oraz przekonać do własnej interpretacji zarówno pejzażu naturalnego, jak i zurbanizowanego, a także pogłębił umiejętność dyskusji oraz swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej i prac swoich kolegów.

Recommended reading

1. A. Białkiewicz, Rola rysunku w warsztacie architekta, Politechnika Krakowska, Kraków 2004

2. O. Czerner, Polskie współczesne rysunki architektoniczne, SARP Kraków, 1989

3. L. Maluga, Autonomiczne rysunki architektoniczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2006

4.  N. Bingham, 100 lat rysunku architektonicznego, Laurence King Publishing Ltd. London, 2013

5. J. Bruzda, Szkice architektoniczne, A-7, PK, Kraków 1993

6. 4. H. Reed, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa 1973

 

Further reading

1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze

Notes


Modified by dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (last modification: 26-04-2022 11:50)