SylabUZ

Generate PDF for this page

Scientific Research Methodology - course description

General information
Course name Scientific Research Methodology
Course ID 02.1-WI-ArchP-MPN-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z najważniejszymi zagadnieniami i problemami, związanymi z metodyką pracy naukowej w zakresie dyscypliny naukowej architektura i urbanistyka.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta poprawnego projektowania badań naukowych w zakresie pracy dyplomowej magisterskiej w zakresie dyscypliny naukowej architektura i urbanistyka oraz doboru odpowiednich narzędzi badawczych, właściwych dla dyscypliny naukowej.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uświadomienie studentowi społecznej roli architekta oraz poszerzenie kompetencji jasnego i klarownego komunikowania celów i efektów własnej pracy naukowej.

Prerequisites

brak wymagań

Scope

Praca projektowa jako opracowanie naukowe i badawczo-projektowe. Praca projektowa jako metoda realizacji założeń prowadzenia badan przez projektowanie.  Cechy języka pracy dyplomowej. Układ treści pracy dyplomowej i sposób redagowania poszczególnych składników opracowania w zależności od typu pracy dyplomowej: architektonicznej, urbanistycznej, dotyczącej obiektów i stref objętych ochrona konserwatorską (cel pracy, przedmiot opracowania, metody pracy, inwentaryzacje, studia i analizy przedprojektowe, założenia projektowe, program funkcjonalno-użytkowy, opis rozwiązań technicznych: funkcjonalnych, materiałowych, konstrukcyjnych, opis ideowy projektu itd.). Zasady zapisu bibliograficznego i sporządzania przypisów zgodnie z zasadami dyplomowania obowiązującymi na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska UZ oraz zgodnie ze standardami przyjętymi ogólnie w świecie naukowym. Wymogi stawiane pracom magisterskim odnośnie przestrzegania prawa autorskiego. Wymogi stawiane załącznikom graficznym (plany, rzuty, przekroje, perspektywy, aksonometrie, dokumentacja fotograficzna, schematy, szczegóły konstrukcyjne, kompletne plansze projektowe). Kryteria doboru ilustracji, redagowanie podpisów pod ilustracjami. Zasady sporządzania posterów, prezentacji multimedialnych oraz przedstawiania projektu dyplomowego.

Przygotowanie tekstu naukowego z zakresu zaproponowanej tematyki dotyczącej architektury, urbanistyki, konserwacji zabytków oraz historii architektury zgodnie z przyjętą i opracowaną wcześniej metodologią w formie poszczególnych etapów. Redagowanie własnej pracy naukowej zgodnie z różnymi wymogami zapisu (APA, Chicago, Harvard, ISO 690 itd.). Przygotowanie wybranych tekstów, reprezentujących najwyższą wartość naukową do publikacji w naukowym czasopiśmie branżowym.

Teaching methods

METODY PODAJĄCE - Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

METODY POSZUKUJĄCE - Kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach lub indywidualna realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć, opracowanie poszczególnych zagadnień /etapów pracy (analiza przypadku), jego prezentacja i dyskusja w grupie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

WYKŁAD

Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej metodyki pracy naukowej (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecność na wykładach. Zasady ustalania oceny: ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie kolokwium z progami punktowymi. Warunkiem wstępnym zaliczenia wykładu jest wcześniejsze zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu.

Zasada ustalania oceny z wykładu:

Ocena z kolokwium zależna jest od progów procentowych uzyskanych na podstawie pozytywnych odpowiedzi:

50% - 60%    Dostateczny

61%- 70%     Dostateczny plus

71% -80%     Dobry

81% - 90%    Dobry plus

91% - 100%   Bardzo dobry

LABORATORIUM

Frekwencja na seminarium i aktywny udział w dyskusji; terminowe złożenie eseju opracowanego zgodnie z zasadami przyjętymi na zajęciach, wygłoszenie prezentacji na zadany temat.

Recommended reading

  • Kozłowski R. Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych. Z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Warszawa 2009.
  • Rawa T. Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Olsztyn 2012.
  • Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań 2005.
  • Zbroińska B., Piszę pracę licencjacką. Praktyczne wskazówki dla studentów, Kielce 2010.
  • Zasady Dyplomowania Na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska z 03. 12.2019 r. (Uchwała Nr 558 Senatu Uniwersytetu Zielonogórskiego z dnia 25 września 2019 r.)

Further reading

  • Apanowicz J., Metodologia nauk, Toruń 2003.
  • Bielec E., Bielec J. Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków 2000.
  • Opoka E., Uwagi o pisaniu i redagowaniu prac dyplomowych na studiach technicznych., Gliwice 2003.
  • Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001.
  • Szubert-Zarzeczny U., Technika pisania prac o charakterze naukowym, Wrocław 2001

Notes

Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny (rzutnik multimedialny wraz z ekranem do prezentacji), tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.


Modified by dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (last modification: 26-04-2022 12:55)