SylabUZ

Generate PDF for this page

Seminarium promotorskie - course description

General information
Course name Seminarium promotorskie
Course ID 02.1-WI-ArchD-SP-S21
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study Architecture
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree in Architecture
Beginning semester summer term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z wymaganiami dotyczącymi opracowania założeń do wybranego przez studenta tematu pracy dyplomowej, uzgodnionego z promotorem pracy. Student w pracy magisterskiej powinien wykazać się wiedzą zdobytą podczas studiów.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta korzystania z literatury naukowej, z zaawansowanych komputerowych programów inżynierskich, umiejętność zbierania różnych źródeł (nośników) danych, niezbędnych przy redagowaniu swojego dyplomu i opracowywania zagadnień badawczo-projektowych.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do podjęcia zatrudnienia w samodzielnych pracowniach projektowych architektonicznych i urbanistycznych oraz przedsiębiorstwach budowlanych, w jednostkach administracji samorządowej i państwowej, w instytutach naukowo-badawczych i w ośrodkach rozwojowo-badawczych oraz w zawodowych jednostkach doradczych, a także do podjęcia studiów trzeciego stopnia.

Prerequisites

Formalne: Pisemne potwierdzenie gotowości realizacji pracy dyplomowej na zatwierdzony temat, pod kierunkiem wskazanego promotora tej pracy.

Nieformalne: Zaawansowana wiedza z zakresu procesu projektowania architektonicznego i urbanistycznego

Scope

Seminarium Promotorskie zintegrowane jest z Warsztatem Dyplomowym i z Pracą Dyplomową. Zajęcia mają charakter seminaryjno-konsultacyjny, realizowane są w grupach pod kierunkiem Promotora i jego zespołu. Mają za zadanie wspierać aspekty praktyczne (projektowe) i teoretyczne związane z opracowaniem pracy dyplomowej
i przygotowaniem do egzaminu dyplomowego.

Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje materiał z całych studiów. Szczegółowa tematyka zajęć jest bardzo różnorodna i każdorazowo określona aktualnymi tematami projektów dyplomowych opracowywanych przez studentów uczestniczących w seminarium. Istotnym elementem jest zapoznanie studentów z zasadami posługiwania się warsztatem badawczym w procesie pisania pracy dyplomowej o charakterze naukowym przy jednoczesnym doskonaleniu umiejętności takich jak: korzystanie ze źródeł, archiwaliów, literatury, poprawne dokumentowanie opracowania przez tworzenia przypisów i odniesień do stosownych źródeł i pozycji literatury. Do pracy dyplomowej dołączyć należy płytę CD- R zawierającą wersję elektroniczną pracy.

Przygotowanie studenta do napisania i obrony dyplomowej pracy magisterskiej, obejmuje: usprawnienie metodologii pisania tekstów spełniających formalne wymogi prac naukowych, usprawnienie redakcji tekstu i pracy z tekstem, usprawnienie pracy ze źródłami z zakresu książek, dokumentacji technicznej itd., usprawnienie tworzenia przypisów z książek, z dokumentacji, czasopism techniczno-naukowych i źródeł elektronicznych, podwyższenie umiejętności wypowiadania się w dyskusji i przed grupą słuchaczy, ze szczególnym uwzględnieniem różnicy między tekstem pisanym i wygłaszanym, ćwiczenie umiejętności konstruktywnego, merytorycznego komentowania wysłuchanej wypowiedzi (zaprezentowanego referatu z zagadnień dotyczących tematu dyplomu), pogłębienie wiedzy poprzez zapoznanie się z materiałami innych uczestników grupy dyskusyjnej.

Umiejętność pozyskiwania informacji z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł, integrowanie uzyskanych informacji, dokonywanie ich interpretacji a także wyciąganie wniosków. Rozwiązywanie skomplikowanych zadań projektowych dokonując trafnej oceny kontekstu, przedstawiając nowatorskie rozwiązania przestrzenne i estetyczne oraz zapewniając techniczne środki realizacji projektu. Umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm, reguł (prawnych, zawodowych i moralnych), ustaw, rozporządzeń w zakresie projektowania architektonicznego.

Teaching methods

metody podające

Korekty promotorskie

metody poszukujące

Kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych pod merytoryczną opieką promotora pracy dyplomowej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pracownia dyplomowa jest miejscem do dyskusji i konsultacji opracowywanych przez studenta w ramach dyplomu, zadań badawczych i projektowych oraz weryfikacji ich wyników w ustalonym terminie - konwersacja inicjowana przez prowadzącego. Podstawą zaliczenia pracowni na ocenę jest prezentacja pracy finalnej oraz dyskusja nad wybranymi pytaniami z listy pytań egzaminacyjnych – przegląd postępów pracy dyplomowej.

Recommended reading

Kozłowski R. Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych. Z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Warszawa 2009.

Rawa T. Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Olsztyn 2012.

Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań 2005.

Zasady Dyplomowania Na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska z 03. 12.2019 r. (Uchwała Nr 558 Senatu Uniwersytetu Zielonogórskiego z dnia 25 września 2019 r.)

Apanowicz J., Metodologia nauk, Toruń 2003.

Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001.

Szubert-Zarzeczny U., Technika pisania prac o charakterze naukowym, Wrocław 2001

Further reading

Bielec E., Bielec J. Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków 2000.

Opoka E., Uwagi o pisaniu i redagowaniu prac dyplomowych na studiach technicznych., Gliwice 2003.

Notes

Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny (rzutnik multimedialny wraz z ekranem do prezentacji), tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.


Modified by dr inż. arch. Alicja Maciejko (last modification: 21-09-2021 15:09)