SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogika ogólna i specjalna - course description

General information
Course name Pedagogika ogólna i specjalna
Course ID 14.0-WL-FIZJO-POS
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Fizjoterapia
Education profile practical
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 5 0,33 - - Credit with grade
Class 10 0,67 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wybranymi pojęciami z zakresu pedagogiki ogólnej oraz pedagogiki specjalnej.  Wyposażenie studentów w podstawową wiedzę dotyczącą możliwości i ograniczeń osób z różnymi niepełnosprawnościami oraz zasadami współpracy z ich rodzicami oraz opiekunami w procesie rehabilitacji. Uwrażliwienie studentów na problemy psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych sytuacjach.

Prerequisites

Brak wymagań wstępnych.

Scope

Wykłady

  1. Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki. Paradygmaty pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych.
  2. Podstawowe pojęcia pedagogiki i pedagogiki specjalnej (edukacja; formy kształcenia: specjalne, integracyjne, włączające; emancypacja; niepełnosprawność; niepełnosprawność sprzężona; normalizacja;  rehabilitacja;  rewalidacja; wartości; wczesne wspomaganie rozwoju dziecka; specjalne potrzeby edukacyjne itp.).
  3. Adaptacja człowieka do niepełnosprawności – możliwości wsparcia.
  4. Sytuacja społeczna i psychologiczna rodziców oraz opiekunów osób  niepełnosprawnością - zasady współpracy.

Ćwiczenia

  1. Pedagogika specjalna osób z niepełnosprawnością ruchową.
  2. Pedagogika specjalna osób z niepełnosprawnością  intelektualną.
  3. Pedagogika specjalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  4. Pedagogika specjalna osób z niepełnosprawnością wzrokową
  5. Pedagogika specjalna osób z niepełnosprawnością słuchową.
  6. Pedagogika specjalna osób z chorobą przewlekłą oraz odmiennością somatyczną.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym, metoda problemowa, uczenie się we współpracy, pokaz.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:  Kolokwium sprawdzające wiedzę z wykładów. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi.

Ćwiczenia:  Kolokwium sprawdzające wiedzę z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi.

Ocena końcowa uzyskanie zaliczenia wykładów oraz ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Kraków 2015. 
  2. Kowalik S., Stosowana psychologia rehabilitacji, Warszawa 2018.
  3. Pedagogika. Podręcznik akademicki (tom 1-2), red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019.  

Further reading

  1. Gardin T., Panek R., Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Kraków 2016.
  2. Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, red. K. Bobińska, T. Pietras, P. Gałecki, Wrocław 2012.
  3. Konarska J., Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie późnego dzieciństwa i adolescencji, Kraków 2013.
  4. Winczura B., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju. Kraków 2012.

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 14-04-2022 21:42)