SylabUZ

Generate PDF for this page

Fizjologia - fizjologia ogólna, fizjologia wysiłku fizycznego, fizjologia bólu, diagnostyka fizjologiczna - course description

General information
Course name Fizjologia - fizjologia ogólna, fizjologia wysiłku fizycznego, fizjologia bólu, diagnostyka fizjologiczna
Course ID 12.9-WL-FIZJO-F
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Fizjoterapia
Education profile practical
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. n. med. Miłosz Czuba
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 10 0,67 - - Credit with grade
Laboratory 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem organizmu człowieka w spoczynku i podczas pracy fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu człowieka. Zaznajomienie studenta z fizjologią układów: nerwowego, mięśniowego, krążenia, oddechowego, hormonalnego. Zaznajomienie z podstawami metabolizmu, energetyką wysiłków fizycznych, narządów zmysłów, fizjologią krwi i homeostazą ustroju.

Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem w/w układów w stanie spoczynku i podczas wysiłku fizycznego.  Zapoznanie studenta z czynnikami wpływającymi na poziom siły mięśniowej, zapoznanie ze sposobami oceny siły i oceny równowagi u osób o ograniczonej sprawności funkcjonalnej.

Kształtowanie zdolności do samodzielnej interpretacji podstawowych norm fizjologicznych w obrębie poszczególnych układów podczas spoczynku i wysiłku fizycznego. Rozwijanie i kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia w oparciu o metody nauczania problemowego oraz rozumienia powiązań fizjologii z dyscyplinami klinicznymi.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii i biochemii.

Scope

  1. Fizjologia układu nerwowego z podkreśleniem roli struktur odpowiedzialnych za inicjowanie, kontrolę ruchów dowolnych, postawy ciała, proces uczenia się ruchów.
  2. Pobudliwość, pobudzenie, transmisja synaptyczna. Zmysły, receptory, odbiór i interpretacja czucia oraz bólu.
  3. Homeostaza ustroju i procesy regulacyjne w funkcjonowaniu poszczególnych układów i całego organizmu.
  4. Fizjologia układu wydzielania wewnętrznego. Rola poszczególnych gruczołów. Rodzaje hormonów i ich działanie.
  5. Układ mięśni szkieletowych, budowa mięśni, mechanizm skurczu mięśniowego, siła mięśniowa i czynniki ją determinujące.
  6. Rodzaje skurczów mięśniowych. Praca mięśni w warunkach statycznych i dynamicznych; komponenty koncentryczne i ekscentryczne w skurczach mięśniowych. Regulacja siły i napięcia mięśniowego.
  7. Dynamometria i istota jej wykorzystania w fizjoterapii, ocena funkcjonalna układu mięśniowego z wykorzystaniem elektromiografii powierzchniowej.
  8. Postawa ciała, ocena równowagi i jakości chodu za pomocą testu Tinetti.Meta
  9. Krew – skład, właściwości, rola w organizmie. Budowa i znaczenie układu chłonnego.
  10. Czynność układu krążenia. Regulacja przepływu krwi. Wpływ układu wegetatywnego oraz hormonów na pracę układu krążenia. Odruchy z baro- i chemoreceptorów.
  11. Fizjologia układu krążenia, cykl pracy serca, układ bodźco-przewodzący serca.
  12. Ocena wybranych wskaźników krążeniowych w spoczynku i wysiłku fizycznym (HR, RR, EKG, tony serca).
  13. Ocena sprawności krążeniowej za pomocą prostych testów funkcjonalnych.
  14. Fizjologia układu oddechowego. Regulacja oddychania. Ocena wskaźników oddechowych w spoczynku i wysiłku fizycznym.
  15. Spirometria i ergospirometria w badaniu sprawności układu oddechowego.
  16. Metabolizm ustroju, podstawowa, spoczynkowa, całkowita przemiana materii, kalorymetria pośrednia i bezpośrednia, czynniki wpływające na wielkość przemiany materii, bilans energetyczny ustroju.
  17. Równowaga wodno-elektrolitowa i termiczna. Termoregulacja ustroju w spoczynku i podczas wysiłku fizycznego.
  18. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Sposoby wyrażania intensywności wysiłku.
  19. Źródła energii i procesy energetyczne zabezpieczające wysiłek fizyczny.
  20. Wysiłek statyczny i reakcja ustroju na wysiłki statyczne o różnej charakterystyce.

Teaching methods

Wykłady - mają charakter informacyjny, realizowane w formie prezentacji multimedialnych, również z wykorzystaniem platformy e-learningowej i/lub wskazanego komunikatora internetowego, mają na celu podsumowanie szczegółowej wiedzy z fizjologii człowieka z naciskiem na kliniczne jej zastosowanie.

Laboratoria - realizowane z wykorzystaniem metody nauczania problemowego, jak i z wykorzystaniem dostępnej aparatury badawczej. W trakcie zajęć przewidziane są: samodzielne wykonanie ćwiczeń i przygotowanie sprawozdań i interpretacja przeprowadzonych testów laboratoryjnych, dyskusje, sprawdziany wiedzy w sposób ustny i/lub pisemny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność oraz uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
 

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru) lub ustnej.
Forma pisemna (test): uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów (próg zaliczenia). Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia - poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
 

Laboratorium – warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach, a także uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich sprawozdań z realizowanych ćwiczeń oraz odpowiedzi ustnych/wejściówek sprawdzających wiedzę studenta z zadanego tematu ćwiczeniowego.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
 

Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

 

Recommended reading

  1. Fizjologia człowieka. Konturek. Wyd. Edra Urban & Partner, 2020
  2. Traczyk W.: Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL 2020 
  3. Górski J.: Fizjologia wysiłku i treningu  fizycznego, PZWL 2019 

Further reading

  1. Fizjologia człowieka. Podstawy. Krauss H, Gibas-Dorna M. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021
  2. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 14-04-2022 22:25)