SylabUZ
Course name | Kinezyterapia |
Course ID | 12.6-WL-FIZJO-KIN |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Fizjoterapia |
Education profile | practical |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 10 | 0,67 | - | - | Credit with grade |
Zajęcia praktyczne | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu fizjoterapii ogólnej, biologii medycznej, anatomii prawidłowej, fizjologii, kinezjologii oraz wiedzę i umiejętności z zakresu Kinezyterapii z semestru 2-go
Wykłady:
Synergia – definicja, rodzaje synergii – bezwzględna, względna (agonistyczna, antagonistyczna), rodzaje ćwiczeń synergistycznych i ich zastosowanie w kinezyterapii.
Wybrane zagadnienia reedukacji nerwowo–mięśniowej; reedukacja: definicja, filozofia PNF, rodzaje reedukacji (prosta i złożona) w oparciu o założenia koncepcji PNF, rola proprioreceptorów w reedukacji oraz sumowania się bodźców, podstawowe wzorce.
Zasady prawidłowego chodu oraz wie, analizy, ocena chodu z uwzględnieniem poszczególnych faz i determinantów/wskaźników chodu prawidłowego. Rodzaje chodów patologicznych, ich przyczyny. Zasady nauki/reedukacji chodu.
Sposoby wykorzystania kinezyterapii w procesie terapeutycznym, usystematyzowanie technik wykonywania ćwiczeń leczniczych zgodnie z systematyką. Omówienie istoty ćwiczeń domowych w procesie rehabilitacji.
Biofeedback – zastosowanie w rehabilitacji, zasady ćwiczeń z wykorzystaniem biofeedbacku.
Zajęcia praktyczne:
Dobór i przeprowadzenie odpowiednio do stanu funkcjonalnego pacjenta ćwiczeń i technik z zakresu kinezyterapii, w oparciu o wyniki przeprowadzonej oceny funkcjonalnej z dostrzeżeniem i skorygowaniem popełniane przez pacjenta błędów w czasie wykonywania zleconych ćwiczeń kinezyterapeutycznych; dobór i przeprowadzenie, w oparciu o systematykę ćwiczeń stosowanych w kinezyterapii (ćwiczenia bierne – ćwiczenia bierne właściwe, ćwiczenia czynne – czynne izometryczne, czynne wspomagane, czynne w odciążeniu, czynne w odciążeniu z oporem, czynne wolne, czynne wolne z oporem oraz ćwiczenia specjalne – ćwiczenia czynno–bierne, synergistyczne, oddechowe, ogólnousprawniające, koordynacyjne, równoważne, rozluźniające, w wodzie, gimnastykę poranną); przeprowadzenie właściwego pokazu i instruktażu wraz z stopniowaniem poziomu trudności stosowanych ćwiczeń kinezyterapeutycznych;
Ćwiczenia w łańcuchu otwartym i zamkniętym oraz właściwy dobór oporu do ćwiczeń, wykorzystując odpowiedni rodzaj skurczu mięśniowego i pracy mięśniowej;
Testy funkcjonalne i kliniczne mięśni – właściwy dobór w zależności od stanu funkcjonalnego pacjenta i przeprowadzenie ćwiczeń stosowanych w kinezyterapii indywidualnej i w odpowiednio dobranych grupach;
Poizometryczna relaksacja mięśni, stretching, autoterapia; student potrafi przeprowadzić zabiegi poizometrycznej relaksacji mięśni;
Wykład z elementami dyskusji.
Prezentacja multimedialna z elementami dyskusji.
Zadania - ćwiczenia praktyczne - analiza diagnostyczna, zastosowanie technik kinezyterapeutycznych.
Studium przypadku - analiza wybranych zespołów klinicznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.
Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Program opracowała: dr hab. Marzena Wiernicka
Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 19-04-2022 21:15)